31. Musica Polonica Nova pod hasłem #sieć

Komentarzy (0) Kultura

Jaki jest wpływ internetu na sztukę i zachowania społeczne przekonamy się już w kwietniu. Od 20 kwietnia w Narodowym Forum Muzyki rozpoczną się koncerty w ramach 31. Festiwalu Musica Polonica Nova i potrwają do 28 kwietnia.  Dyrektorem generalnym przedsięwzięcia jest Andrzej Kosendiak a artystycznym Paweł Hendrich.

Jak podkreślają organizatorzy Festiwalu – Tegoroczna edycja festiwalu pod hasłem #sieć nie chce zamykać się jedynie w wąskim gronie znawców, lecz pragnie również wchodzić w reakcję z otaczającą nas rzeczywistością.
Wyjątkowy charakter tej edycji festiwalu będzie najbardziej widoczny podczas koncertu #online w niedostępnej dla publiczności maszynowni nad Salą Główną NFM. Dzięki transmisji internetowej utworów wykonanych w tej niezwykłej przestrzeni będzie można wysłuchać na całym świecie, a przekaz wideo dodatkowo podkreśli performatywny charakter kompozycji. Na festiwalu będzie też silnie obecny nurt postinternetowy, w ramach którego kompozytorzy w swoich dziełach wykorzystują zjawiska i techniki charakterystyczne dla twórczości internetowej. Utwory z tego nurtu będzie można usłyszeć na koncercie zespołu Kompopolex. Prawykonywany wówczas Credopol Jacka Sotomskiego odniesie się do tożsamości i odrębności polskiego internetu. Wątki społeczne pojawią się natomiast podczas koncertu Spółdzielni Muzycznej, w ramach którego piątka młodych kompozytorów przełamie tabu i otwarcie podejmie dyskusję o pieniądzach w muzyce współczesnej, zderzając świat eksperymentalnej muzyki ze światem biznesu, komercji i reklamy. Czy muszą to być wykluczające się rzeczywistości? Każdy będzie musiał sam znaleźć odpowiedź na to pytanie.

Twórczość internetowa opiera się na różnego rodzaju przetworzeniach: remiksach, mashupach i coverach. Dlatego również festiwal będzie zderzał i przetwarzał: na koncercie NFM Filharmonii Wrocławskiej kompozytorzy podejmą dialog z tradycją symfoniczną, zestawiając orkiestrę z improwizującym solistą czy zastępując sekcję smyczkową chórem. Koncert #MiniOpera połączy klasyczny gatunek opery z multimediami w czterech

Program Festiwalu:

20 kwietnia 2018, piątek, godz. 19:00, NFM, Sala Główna, plac Wolności 1, Wrocław
#OrkiestroweRewolucje
Wykonawcy:

Szymon Bywalec – dyrygent
Nate Wooley – trąbka
Christine Pryn – skrzypce
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
NFM Filharmonia Wrocławska

Program:

A. Zubel In the Shade of an Unshed Tear
R. Augustyn Tam/Tu. Koncert na skrzypce, głosy i instrumenty
G. Pieniek Behind the Curtain
P. Preusser Koncert na improwizującą trąbkę i orkiestrę** (zamówienie MPN 2018)

21 kwietnia 2018, sobota, godz. 19:00, NFM, Sala Czerwona
#MiniOpera

Wykonawcy:

Ivan Buffa – dyrygent
Joanna Freszel, Kaoko Amano – soprany
Anna Rakowska, Kamil Król – aktorzy

Platypus Ensemble:
Iva Kovač – flety
Ryuta Iwase – klarnety
Sophia Goidinger-Koch – skrzypce, altówka
Tomasz Skweres – wiolonczela
Frederik Neyrinck – fortepian

Małgorzata Kazińska – reżyseria

Program:

K. Dziewiątkowska, J. Woźny, M. Ryczek, T. Skweres MiniOpera na zespół kameralny, solistów i elektronikę

22 kwietnia 2018, niedziela, godz. 19:00, NFM, Sala Kameralna
#post
Wykonawcy:

Maciej Koczur – dyrygent
Joanna Freszel, Barbara Kinga Majewska – soprany

Ensemble Kompopolex:
Monika Winczewska – flet
Rafał Łuc – akordeon
Aleksandra Gołaj – perkusja
Jacek Sotomski – elektronika

Program:
C. Duchnowski Wściekłość (The Rage)
N. Fukuoka uncanny valley**
J. Sotomski CREDOPOL** (Weronika Murek – tekst/dramaturgia) – zamówienie Miasta Wrocław
23 kwietnia 2018, poniedziałek, godz. 19:00, NFM, Sala Czarna
#ZKPWr
Wykonawcy:
Marlena Grodzicka-Myślak – altówka
Jakub Myślak – wiolonczela
Gracjan Szymczak – fortepian
Krzysztof Brzazgoń – aktor, głos
Program:

P. Bednarczyk Nervous na fortepian, altówkę i wiolonczelę oraz elektronikę i recytatora**
J.A. Wichrowski Aphorisme per pianoforte – wybór
K. Dziewiątkowska Leżenia na fortepian, altówkę, wiolonczelę oraz elektronikę i recytatora do tekstu M. Białoszewskiego**
G. Wierzba Light stream na fortepian, altówkę i wiolonczelę**
T. Skweres Hesitation na wiolonczelę i fortepian
C. Duchnowski Początek – audycja na lektora i komputer (słowa: P. Jasek)
S. Kupczak Wrażliwe dane na fortepian, altówkę i wiolonczelę**
J.A. Wichrowski Rubajaty na wiolonczelę i recytatora do słów O. Chajjama – wybór
J. Sotomski Seks i przemoc na recytatora i komputer ** (utwór powstały we współpracy z Krzysztofem Brzazgoniem i jemu zadedykowany)

24 kwietnia 2018, wtorek, godz. 19:00, NFM – maszynownia +4, foyer -3 oraz Internet
 #online
Wykonawcy:
Flute o’clock
Kwiatkowska/Pałosz
Zofia Dowgiałło – harfa
Adam Porębski – elektronika

Program:

D. Jaskot Hgrrrsht na dwa flety i krtanie
D. Karski Veiled Words na dwa flety altowe i dwa tam-tamy
Z. Dowgiałło Spektr-ar
R. Lubieniecki Kompozycja izorytmiczna nr 2 (wersja 1, 2017) na flet altowy solo
K. Krzewiński Contre    
R. Zalech Bataglia a 2 (2018)
B. Skrzypczak Scene II
R. Haubenstock-Ramati Pluriel

26 kwietnia 2018, czwartek, godz. 19:00, NFM, Sala Czarna
#OśCzasu
Wykonawcy:

Maciej Koczur – dyrygent
Lutosławski Quartet
LutosAir Quintet
Aleksandra Gołaj – instrumenty perkusyjne

Program:

K. Penderecki I Kwartet smyczkowy
T. Wielecki Studium gestu IV na trio smyczkowe i instrumenty perkusyjne
P. Mykietyn II Kwartet smyczkowy
W. Szalonek Aarhus Music   
A. Lasoń Kwintet wiosenny na flet, obój, klarnet, róg i fagot
A. Porzyc – nowy utwór
M. Stańczyk Utwór kameralny na kwartet smyczkowy, kwintet dęty i elektronikę

27 kwietnia 2018, piątek, godz. 19:00, NFM, Sala Główna
#MaszynaDoGrania
Wykonawcy:

Marzena Diakun – dyrygent
Lech Dyblik – aktor
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach

Program:

W. Kilar Riff 62
M. Stańczyk Muzyka tkana 
A. Porębski n-Cyclus
P. Jodlowski Ultimatum
A. Krzanowski Canti di Wratislavia

27 kwietnia 2018, piątek, godz. 21:30, Times Event Center, ul. Kazimierza Wielkiego 1, Wrocław
#$półdzielnia
Wykonawcy:
Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble

Program:

M. Laskowski, T. Rożynek, P. Malinowski $półdzielnia I
P. Peszat $półdzielnia II
M. Śniady $półdzielnia III

28 kwietnia 2018, sobota, godz. 19:00, NFM, Sala Czerwona
#PiękniCzterdziestoletni
Wykonawcy:

Szymon Bywalec – dyrygent
Orkiestra Muzyki Nowej
Arkadiusz Jakubik – aktor

Program:

A. Zagajewski Święty Boże, Święty Mocny
M. Stańczyk Blind Walk
M. Rupociński – Pixel Peeping
P. Hendrich Hordiaver

Więcej na temat Festiwalu przeczytasz na stronie NMF

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *