Jaki jest wpływ internetu na sztukę i zachowania społeczne przekonamy się już w kwietniu. Od 20 kwietnia w Narodowym Forum Muzyki rozpoczną się koncerty w ramach 31. Festiwalu Musica Polonica Nova i potrwają do 28 kwietnia. Dyrektorem generalnym przedsięwzięcia jest Andrzej Kosendiak a artystycznym Paweł Hendrich.
Jak podkreślają organizatorzy Festiwalu – Tegoroczna edycja festiwalu pod hasłem #sieć nie chce zamykać się jedynie w wąskim gronie znawców, lecz pragnie również wchodzić w reakcję z otaczającą nas rzeczywistością.
Wyjątkowy charakter tej edycji festiwalu będzie najbardziej widoczny podczas koncertu #online w niedostępnej dla publiczności maszynowni nad Salą Główną NFM. Dzięki transmisji internetowej utworów wykonanych w tej niezwykłej przestrzeni będzie można wysłuchać na całym świecie, a przekaz wideo dodatkowo podkreśli performatywny charakter kompozycji. Na festiwalu będzie też silnie obecny nurt postinternetowy, w ramach którego kompozytorzy w swoich dziełach wykorzystują zjawiska i techniki charakterystyczne dla twórczości internetowej. Utwory z tego nurtu będzie można usłyszeć na koncercie zespołu Kompopolex. Prawykonywany wówczas Credopol Jacka Sotomskiego odniesie się do tożsamości i odrębności polskiego internetu. Wątki społeczne pojawią się natomiast podczas koncertu Spółdzielni Muzycznej, w ramach którego piątka młodych kompozytorów przełamie tabu i otwarcie podejmie dyskusję o pieniądzach w muzyce współczesnej, zderzając świat eksperymentalnej muzyki ze światem biznesu, komercji i reklamy. Czy muszą to być wykluczające się rzeczywistości? Każdy będzie musiał sam znaleźć odpowiedź na to pytanie.
Twórczość internetowa opiera się na różnego rodzaju przetworzeniach: remiksach, mashupach i coverach. Dlatego również festiwal będzie zderzał i przetwarzał: na koncercie NFM Filharmonii Wrocławskiej kompozytorzy podejmą dialog z tradycją symfoniczną, zestawiając orkiestrę z improwizującym solistą czy zastępując sekcję smyczkową chórem. Koncert #MiniOpera połączy klasyczny gatunek opery z multimediami w czterech
Program Festiwalu:
Szymon Bywalec – dyrygent
Nate Wooley – trąbka
Christine Pryn – skrzypce
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
NFM Filharmonia Wrocławska
Program:
A. Zubel In the Shade of an Unshed Tear
R. Augustyn Tam/Tu. Koncert na skrzypce, głosy i instrumenty
G. Pieniek Behind the Curtain
P. Preusser Koncert na improwizującą trąbkę i orkiestrę** (zamówienie MPN 2018)
Wykonawcy:
Ivan Buffa – dyrygent
Joanna Freszel, Kaoko Amano – soprany
Anna Rakowska, Kamil Król – aktorzy
Platypus Ensemble:
Iva Kovač – flety
Ryuta Iwase – klarnety
Sophia Goidinger-Koch – skrzypce, altówka
Tomasz Skweres – wiolonczela
Frederik Neyrinck – fortepian
Małgorzata Kazińska – reżyseria
K. Dziewiątkowska, J. Woźny, M. Ryczek, T. Skweres MiniOpera na zespół kameralny, solistów i elektronikę
Maciej Koczur – dyrygent
Joanna Freszel, Barbara Kinga Majewska – soprany
Ensemble Kompopolex:
Monika Winczewska – flet
Rafał Łuc – akordeon
Aleksandra Gołaj – perkusja
Jacek Sotomski – elektronika
P. Bednarczyk Nervous na fortepian, altówkę i wiolonczelę oraz elektronikę i recytatora**
J.A. Wichrowski Aphorisme per pianoforte – wybór
K. Dziewiątkowska Leżenia na fortepian, altówkę, wiolonczelę oraz elektronikę i recytatora do tekstu M. Białoszewskiego**
G. Wierzba Light stream na fortepian, altówkę i wiolonczelę**
T. Skweres Hesitation na wiolonczelę i fortepian
C. Duchnowski Początek – audycja na lektora i komputer (słowa: P. Jasek)
S. Kupczak Wrażliwe dane na fortepian, altówkę i wiolonczelę**
J.A. Wichrowski Rubajaty na wiolonczelę i recytatora do słów O. Chajjama – wybór
J. Sotomski Seks i przemoc na recytatora i komputer ** (utwór powstały we współpracy z Krzysztofem Brzazgoniem i jemu zadedykowany)
Program:
D. Jaskot Hgrrrsht na dwa flety i krtanie
D. Karski Veiled Words na dwa flety altowe i dwa tam-tamy
Z. Dowgiałło Spektr-ar
R. Lubieniecki Kompozycja izorytmiczna nr 2 (wersja 1, 2017) na flet altowy solo
K. Krzewiński Contre
R. Zalech Bataglia a 2 (2018)
B. Skrzypczak Scene II
R. Haubenstock-Ramati Pluriel
Maciej Koczur – dyrygent
Lutosławski Quartet
LutosAir Quintet
Aleksandra Gołaj – instrumenty perkusyjne
Program:
K. Penderecki I Kwartet smyczkowy
T. Wielecki Studium gestu IV na trio smyczkowe i instrumenty perkusyjne
P. Mykietyn II Kwartet smyczkowy
W. Szalonek Aarhus Music
A. Lasoń Kwintet wiosenny na flet, obój, klarnet, róg i fagot
A. Porzyc – nowy utwór
M. Stańczyk Utwór kameralny na kwartet smyczkowy, kwintet dęty i elektronikę
Marzena Diakun – dyrygent
Lech Dyblik – aktor
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach
W. Kilar Riff 62
M. Stańczyk Muzyka tkana
A. Porębski n-Cyclus
P. Jodlowski Ultimatum
A. Krzanowski Canti di Wratislavia
Program:
M. Laskowski, T. Rożynek, P. Malinowski $półdzielnia I
P. Peszat $półdzielnia II
M. Śniady $półdzielnia III
Szymon Bywalec – dyrygent
Orkiestra Muzyki Nowej
Arkadiusz Jakubik – aktor
A. Zagajewski Święty Boże, Święty Mocny
M. Stańczyk Blind Walk
M. Rupociński – Pixel Peeping
P. Hendrich Hordiaver
Więcej na temat Festiwalu przeczytasz na stronie NMF