Z burmistrzem Adamem Rucińskim o inkubatorze przedsiębiorczości, średzkiej komunikacji publicznej i rozwoju dzięki inwestycjom oraz środkom UE, rozmawia Radosław Nosek
.

Adam Ruciński, burmistrz Środy Śląskiej fot. mat. prasowe
1 marca to open day Średzkiego Inkubatora Przedsiębiorczości, utworzonego dzięki środkom UE. Jaką ofertą przyciągnie on przedsiębiorców?
Adam Ruciński, Burmistrz Środy Śląskiej: – Średzki Inkubator to instytucja otoczenia biznesu, której celem jest rozwój mikro i małej przedsiębiorczości poprzez wsparcie dla początkujących firm, start-upów. To preferencyjne warunki dostępu do lokali biurowych, IT oraz usług doradczych i szkoleniowych. Będzie to miejsce wydarzeń biznesowych, promujących lokalnych i subregionalnych przedsiębiorców np. Strefy dla Biznesu organizowane przez LSSE w Legnicy. Będą też coworkingowe powierzchnie, mentoring, budowanie sieci kontaktów. Naszymi partnerami w rozwoju oferty średzkiego inkubatora będą Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna i Wrocławski Park Technologiczny.

Średzki Inkubator Przedsiębiorczości przy ul. Spółdzielczej ze środków UE fot. mat. Środa Śląska
W 2018 powstała Średzka Komunikacja Publiczna, co było swoistą rewolucją komunikacyjną w Środzie Śląskiej i okolicach. Jak do tego doszło?
– To był pomysł z wyborów samorządowych w 2014, który udało się wdrożyć na początku 2018 r. Flota Średzkiej Komunikacji Publicznej składa się z autobusów elektrycznych Ursus Bus, pojazdów elektrycznych Frugal oraz busów Euro 6 marki Iveco i Karsan. Zatrudniamy kilkunastu kierowców. Praca przewozowa to ponad 450 tys. wzkm rocznie. Dzięki temu już od 5 zapewniamy naszym mieszkańcom stabilna i tanią komunikację publiczną, w granicach miasta i 27 miejscowości wiejskich. Dowozimy mieszkańców na 30 par pociągów w kierunku Wrocławia i Legnicy. Ogromną rolę w tym projekcie miały środki unijne, prawie 8 mln zł. Co roku otrzymujemy ponad 1 mln zł wsparcia z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. ŚKP to strzał w dziesiątkę.
Nowoczesny niskoemisyjny tabor Średzkiej Komunikacji Publicznej ze środków UE fot. mat. prasowe Środa Śląska
Oba projekty są dowodem, że inwestycje, innowacje i rozwój to kluczowe atuty Gminy Środa Śląska, którą Pan Burmistrz kieruje. Jakie są perspektywy?
Uważam, że zarówno Średzka Komunikacja Publiczna, jak i Średzki Inkubator Przedsiębiorczości to kamienie milowe w rozwoju miasta i gminy Środa Śląska i subregionu wrocławskiego, ale też impuls do kolejnych sukcesów. Nie byłoby ich bez naszej determinacji, odwagi oraz duzego napływu inwestycji w średzkich podstrefach LSSE przez ostatnich kilkanaście lat. Zainwestowały już u nas m.in: Vitro, BASF, XEOS, HMT, Voestalpine, Vibracoustic, Eldisy. Fiuka, Rotom. Aktualnie trwa końcowe faza budowy największego w Europie i najbardziej zrównoważonego środowiskowo zakładu produkcji chipsów koncernu PESICO, pod który kamień węgielny wmurowywali Premier Mateusz Morawiecki i Prezes PESICO EUROPE Silvio Popovici. Środa Śląska to bardzo ważny punkt na mapie Dolnego Śląska i Polski. Wyzwania są ogromne, ale i szanse bardzo duże. Uważam, ze przed nami dalszy rozwój.
Podpisanie aktu erekcyjnego fabryki Frito Lay koncernu PEPSICO w średzkiej podstrefie LSSE fot. mat. prasowe Środa Śląska
Jakie są atuty atuty średzkiego budżetu na 2023 rok ?
Atutem jest nadwyżka operacyjna 4,1 mln zł oraz inwestycje na 63 mln zł. Nasz budżet po stronie wydatków to 166 mln zł, a po stronie dochodów 130 mln zł. Wydatki Gminy wzrosną o 12 mln zł, ale jednocześnie o 13,2 mln zł wzrosną nam dochody.
Ponad 63 mln na inwestycje w średzkim budżecie na 2023
– Uważam, że budżet Środy Śląskiej na 2023 rok ma kilka walorów. Pierwszym jest na pewno nadwyżka operacyjna, co jest bardzo ważne w budżetach samorządów, a coraz rzadziej występujące w tym roku w Polsce. Drugim ważnym walorem, są wydatki inwestycyjne. To drugi rok z rzędu, który pokazuje, że spinając się mocno w wielu aspektach, jesteśmy w stanie wygenerować strumień środków inwestycyjnych na poziomie ponad 60 mln zł.
Największą średzka inwestycją jest kontynuacja budowy szkoły podstawowej na Winnej Górze, na której realizację w br. przeznaczono ponad 20,2 mln zł. Do znaczących inwestycji należą Obwodnica Północna Miasta z Programu Polski Ład tj. budowa Alei Marszałka Józefa Piłsudskiego z rondem im. Bohaterów Bitwy Warszawskiej – 5,6 mln zł oraz rozpoczęcie budowy ul. Jabłkowej w Środzie Śląskiej – 5 mln zł, a także termomodernizacja Przedszkola nr 1 i Szkoły Podstawowej nr 3 – łącznie 8 mln zł ze wsparciem środków UE..

Rynek Dolny w Środzie Śląskiej z widokiem na zabytkowy Ratusz Miejski fot. mat. prasowe Środa Śląska