Dolny Śląsk z włoską rekomendacją

Komentarzy (0) Aktualności, Biznes

Papież Franciszek poznał dolnośląskie wyroby – kryształy z huty Julia. Ojciec święty otrzymał podarunki od marszałka Cezarego Przybylskiego I Krzysztofa Bramorskiego, pełnomocnika marszałka ds. kontaktów międzynarodowych. Audiencja u Ojca świętego była jednym z elementów wizyty w stolicy Włoch delegacji Dolnego Śląska. W Rzymie odbyły się spotkania studyjne z włoskimi przedsiębiorcami i samorządowcami. Rozmowy dotyczyły głównie gospodarki- włoskich inwestycji w naszym regionie, udziału polskich firm we włoskich projektach budowlanych, wymiany handlowej pomiędzy przedsiębiorcami i współpracy w zakresie turystyki.

audiencja fot. mat. prasowe dawg

W ostatnich latach nie mieliśmy wielu kontaktów z Polską. Tym bardziej cieszymy się z tego spotkania. Wiele włoskich firm zgłasza się do nas z prośbą o rekomendowanie miejsc w Polsce, gdzie mogliby lokować swój kapitał. Teraz zdecydowanie możemy im polecać Dolny Śląsk – mówiła Cristina Pace z Confindustria po spotkaniu z przedstawicielami naszego regionu. Confindustria czyli Powszechna Konfederacja Przemysłu Włoskiego to jedna z dwóch najważniejszych włoskich izb gospodarczych. Skupia ponad sto lokalnych stowarzyszeń pracodawców zrzeszonych w 18 regionalnych oddziałach, ponad sto stowarzyszeń branżowych i 25 krajowych. Reprezentuje branże wytwórczą, budowlaną, energetyczną, transportową, nowe technologie, turystykę i usługi.

 

 

Confcommercio fot. mat. prasowe dawg

Włosi dość znacznie inwestują w Polsce – są szóstym pod względem wielkości inwestorem zagranicznym. Wielkość tych inwestycji przekroczyła już 40 mld zł., a firmy z włoskim kapitałem zatrudniają ponad 90 tys. pracowników. Co prawda inwestycje te lokują się głównie w województwach mazowieckich i śląskim ( 36 i 18%), ale Dolny Śląsk jest trzecim najchętniej wybieranym regionem. Pracujemy nad tym, by Włosi lepiej nas poznali i korzystali z naszej oferty- zarówno inwestycyjnej, jak i eksportowej – podkreśla Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.

Spotkania z organizacjami włoskich przedsiębiorców zapowiadają obiecujące kontakty. Branże, które od wielu lat Dolny Śląsk uważa za priorytetowe, interesują włoskie firmy, z których wiele już odkryło dla siebie możliwości inwestycyjne i kooperacyjne naszego regionu – dodaje Krzysztof Bramorski, pełnomocnik marszałka ds. kontaktów międzynarodowych.

Jego zdaniem dobrymi ambasadorami Dolnego Śląska mogą być Włosi, którzy już mieszkają w naszym regionie (stanowią 1% mieszkańców Wrocławia). Az 70 % włoskich studentów zostaje we Wrocławiu na stałe, otwierają tu własne firmy bądź znajdują zatrudnienie we włoskich przedsiębiorstwach. Do największych w naszym regionie należą m.in.: CM 3 (projektant i konstruktor pojemników metalowych), Lowara Vogel Polska ( rozwiązania dla technologii wody, ścieków), Riello Palniki ( technika grzewcza), Adeo Screen ( produkcja wysokiej ekranów projekcyjnych) czy Patelec Elpena (komponenty i złącza elektrycznych do urządzeń przemysłowych oraz sprzętu gospodarstwa domowego).

spotkanie z Confindustria2 fot. mat. prasowe

Ogromnie istotnym aspektem współpracy z Włochami jest wymiana handlowa. Roczne obroty przekraczają 20 mld zł, jednak wciąż nieco więcej kupujemy, niż sprzedajemy.

Jesteśmy zainteresowani współpracą z waszymi firmami. Z naszej strony możemy zaoferować np. znakomite wyroby spożywcze. Jednak otwarci jesteśmy na wasze produkty regionalne np. piwo rzemieślnicze, o którym rozmawialiśmy. Dla naszych przedsiębiorców znaczenie mogą mieć oferowane usługi IT czy usługi medyczno-farmaceutyczne – zaznacza Dr. Fabio Fulvio z Confcommercio tj. Włoskiej Generalnej Konfederacji Przedsiębiorstw, Działalności Zawodowej i Pracy Autonomicznej, będącej największą reprezentacją firm we Włoszech, skupiającą ponad 700.000 podmiotów.

Włosi to profesjonaliści jeśli chodzi o handel i autopromocję. Mają wysokie wymagania co do jakości oraz wzornictwa i nie wszystkie polskie wyroby te wymagania spełniają. Polska marka jeszcze nie jest tam rozpoznawalna, a nasi eksporterzy bardzo słabo znają rynek włoski- upodobania konsumentów i ich potrzeby, konkurentów czy realia dotyczące jakości, cen i odmienności poszczególnych regionów. Możemy zaistnieć na tym runku, jednak nasi przedsiębiorcy muszą chętniej inwestować w promocję sowich towarów – zaznacza Mariusz Sinior z DAWG.

Poza gospodarką nasza delegacja rozmawiała także o rozwoju współpracy w zakresie turystyki. W najbliższym czasie Dolny Śląsk ma podpisać stosowne porozumienia z Rzymem. Temat ten poruszono podczas spotkania z Carolą Penna – Przewodniczącą Komisji ds. Turystyki, Mody i Współpracy Zagranicznej Rady Miejskiej Rzymu oraz Paolą Aranguren z biura burmistrza Rzymu.

przew. Carola Penna fot. materiały prasowe

Zaprosiliśmy przedstawicieli Rzymu na Międzynarodowe Targi Turystyczne we Wrocławiu, które odbywają się corocznie pod koniec lutego. Propozycja spotkała się z pozytywnym przyjęciem. Pani przewodnicząca Penna podkreśliła także znaczenie Erasmusa dla rozwoju wzajemnych kontaktów. Wymiana studentów i współpraca między uczelniami nie tylko umożliwia wyjazdy studentów za granicę na praktyki czy odbycie części studiów. To także promocja poszczególnych krajów i regionów – kulturowa, gospodarcza i turystyczna – mówi Karol Przywara, Dyrektor Wydziału Współpracy z Zagranicą UMWD.

3 maja był ostatnim dniem studyjnej wizyty delegacji Dolnego Śląska w Rzymie. DAWG wspólnie z Ambasadą RP w Rzymie zorganizuje forum gospodarcze, podczas którego zaprezentowany zostanie potencjał ekonomiczny naszego regionu. Zaplanowane są także spotkanie networkingowe w ogrodach Ambasady Rzeczypospolitej w Rzymie. Udział w wydarzeniu zapowiedziało ponad 40 włoskich firm- głownie z Rzymu i okolic. Dolny Śląsk jest w tym roku także gościem obchodów Święta Konstytucji Trzeciego Maja w Ambasadzie RP.

Materiały źródłowe: DAWG

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *