Dwie nowe trasy autobusowo-tramwajowe we Wrocławiu

Komentarzy (0) Aktualności

Miasto Wrocław podpisało dwie umowy o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych na budowę wydzielonej trasy autobusowo-tramwajowej, łączącej osiedle Nowy Dwór z centrum Wrocławia oraz budowy trasy tramwajowej na ul. Hubskiej oraz na ul. Długiej-Starogroblowej-Popowickiej. Łącznie UE dofinansowała projekty kwotą 207 mln zł.

Umowy zostały podpisane w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim przez wiceprezydenta Macieja Bluja, podsekretarza stanu Ministerstwa Rozwoju, Witolda Słowika oraz p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Przemysława Gorgola.

– Budowa trasy tramwajowej przez ul. Hubską i Popowicką to kontynuacja projektu rozbudowy torowisk, który rozpoczęliśmy w 2012 roku realizując trasę na Kozanów. Natomiast trasa tramwajowo-autobusowa na Nowy Dwór to wygodne połączenie dla mieszkańców dużych osiedli położonych w zachodniej części miasta. Przy okazji budowy powstaną obiekty infrastruktury technicznej: wiadukty, ścieżki rowerowe, chodniki i parkingi P&R – mówi Maciej Bluj, wiceprezydent Wrocławia.

Tramwaj na Nowy Dwór – tzw. TAT, czyli trasa autobusowo-tramwajowa, rozpocznie się na pl. Orląt Lwowskich, a zakończy przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór. Jej całkowita długość to 6,8 km.

– Tramwaj zapewni mieszkańcom osiedla Nowy Dwór wygodny i sprawny dojazd do centrum miasta – zapewnia Marek Żabiński, zastępca dyrektora Departamentu Zrównoważonego Rozwoju UMW. – To będzie nowa jakość obsługi transportem zbiorowym i sprawne powiązanie z centrum miasta. Z Nowego Dworu będą kursować dwie linie tramwajowe po wydzielonej trasie. Dzięki temu przejazd do centrum, niezależnie od godziny, zajmie mniej niż 20 minut. Przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór powstanie z kolei węzeł przesiadkowy wraz z parkingiem, który umożliwi pasażerom oraz kierowcom różnych środków transportu przesiadkę na nową linię tramwajową.

Tramwaj na Nowym Dworze to także korzyść  dla mieszkańców sąsiednich osiedli: Kuźnik i Żernik oraz Muchoboru Wielkiego. Na całej trasie powstanie 15 par przystanków, w większości w lokalizacjach zbliżonych do obecnych przystanków autobusowych. Cała trasa będzie wyposażona w wygodną drogę rowerową, a tam, gdzie ich nie ma, powstaną nowe chodniki i dojścia piesze do przystanków.

– Trasa tramwajowa na Nowy Dwór sprawi, że prawie 14 000 osób uzyska dostęp od domu do tramwaju w odległości dojścia do 500 m – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności DZR. – Na samym osiedlu Nowy Dwór taki dostęp zyska prawie 10 000 osób. Mamy nadzieję, że tramwaj z dużego osiedla do centrum miasta zachęci mieszkańców do zamiany samochodu na wygodny transport publiczny.

Prace budowlane planowane są w latach 2018–2020, natomiast uruchomienie trasy, zgodnie z obecnym harmonogramem inwestycji, na pierwszą połowę 2020 roku. Całkowita wartość projektu- 246 MLN (dofinansowanie z UE 110 MLN)

Tramwaj na ul. Hubskiej

Nowy odcinek trasy tramwajowej w ul. Hubskiej łączy sieć trzech tras tramwajowych. Trasa ta zapewni szybki dojazd do centrum mieszkańcom duzych osiedli: Gaj, Tarnogaj, Huby poprzez wydzielone torowisko przez ul. Hubską i Pułaskiego oraz lepsze powiązanie z ważnymi dla miasta obiektami tj. Dworzec Autobusowy, Dworzec PKP. Jej długość to 0,9 km. Nowe torowisko będzie stanowić kontynuację istniejących tras tramwajowych, a w ramach budowy torowiska zostanie uporządkowana przestrzeń: jezdnia, chodniki, przejścia dla pieszych, drogi i przejazdy rowerowe. Powstaną również przystanki wiedeńskie.

Wrocławskie Inwestycje ogłosiły już przetarg na realizację nowej linii tramwajowej przez Popowice.  Największe wyzwania tego projektu to przebudowa wiaduktu kolejowego przy Długiej (wiadukt na Starogroblowej już jest przygotowany pod nową inwestycję) oraz budowa na Długiej zintegrowanego przystanku kolejowo-tramwajowego. W pierwszym kwartale nadchodzącego roku można się już spodziewać podpisania kontraktu na budowę – powiedział Sławomir Kanik, kierownik projektu we Wrocławskich Inwestycjach.

Tramwaj przez Popowice

Nowa trasa o długości 4,7 km ma dwie ważne funkcje. Mieszkańcy osiedli Popowiece i Szczepin do tramwaju będą mieli nie więcej niż 5 minut pieszo. Tramwaj przez Popowice usprawni komunikację pomiędzy osiedlami mieszkaniowymi: Popowice, Kozanów i Pilczyce a centrum Wrocławia.

Jest to także alternatywa dla trasy tramwajowej, biegnącej ulicą Legnicką. Między placem Jana Pawła II a Leśnicą torowisko ma prawie 15 km. Do tej pory w przypadku awarii nie było możliwości poprowadzenia ruchu inną droga. Nowa trasa tramwajowa w ul. Długiej-Starogroblowej-Popowickiej stanowi uzupełnienie i alternatywę dla istniejącego połączenia centrum-zachód, obciążonej trasy Legnicka-Lotnicza.

W ramach tego zadania powstaną dwa zintegrowane węzły przesiadkowe pomiędzy tramwajem i koleją: w rejonie przecięcia trasy z linią kolejową nr 143 – projektowany przystanek Wrocław-Szczepin, oraz z linią kolejową nr 271 – istniejący przystanek Wrocław-Popowice. Będą to węzły przesiadkowe dla osób, które do miasta dojeżdżają koleją z Trzebnicy, Jelcza, Wojnowa, Psiego Pola. Tuż pod peronami kolei pasażerowie będą mogli się przesiąść do tramwaju lub autobusu.

Dopełnieniem tej inwestycji będzie budowa zielonych torowisk oraz wydzielonych tras pieszych i rowerowych.

– Trasa Autobusowo-Tramwajowa na Nowy Dwór oznacza nie tylko rozbudowę miejskiej sieci tramwajowej. Pozwoli też autobusom na ominięcie korków dzięki kursom po wydzielonej jezdni. Największym wyzwaniem w tym przypadku jest budowa nowego wiaduktu nad linią kolejową przed zbiegiem Robotniczej i Strzegomskiej – mówi Sławomir Kanik, kierownik projektu we Wrocławskich Inwestycjach.

Prace budowlane planowane są w latach 2018–2020, natomiast uruchomienie trasy, zgodnie z obecnym harmonogramem inwestycji, na pierwszą połowę 2020 roku.Całkowita wartość projektu wynosi 169 mln zł (dofinansowanie z UE 97 mln zł).

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *