Elektromobilna Środa Śląska

Możliwość komentowania Elektromobilna Środa Śląska została wyłączona Aktualności, Biznes, firma tygodnia, Inwestycje

Z Jaromirem Stawirej prezesem Średzkiej Komunikacji Publicznej Sp. z o.o., rozmawia Radosław Nosek

fot. mat. prasowe

Środa Śląska zdecydowała się na zakup trzech autobusów klasy midi o napędzie elektrycznym o wartości blisko 6,5 mln zł. Jakimi parametrami technicznymi odznaczają się te autobusy?

Zakupione autobusy klasy midi przez Gminę Środa Śląska to autobusy marki Ursus Bus o napędzie elektrycznym. Pojazdy te są niskopodłogowe, zabierające na pokład 25 pasażerów na miejscach siedzących oraz 41 pasażerów na miejsca stojące. Autobusy przystosowane są do przewozu osób niepełnosprawnych. Zainstalowane baterie pozwalają na pokonanie około 200 km po pełnym naładowaniu. Zaplanowane trasy autobusów elektrycznych dziennie to około 180 km na jeden autobus ale jeśli zaszłaby konieczność pokonania dłuższych tras, to autobusy można podładować i wtedy zwiększa się ich zasięg.

Jak bardzo rozbudowanej infrastruktury do ładowania wymagają wspomniane autobusy?

Infrastruktura do ładowania autobusów nie wymaga szczególnych warunków instalacji oprócz oczywiście podłączenia do prądu o odpowiednich parametrach. Zdecydowaliśmy się na ładowarki wolnostojące o dwóch mocach ładowania tj. 40KW i 80KW. Takie rozwiązanie pozwala na pewna uniwersalność jeśli chodzi o czas ładowania a jednocześnie nie wpływa w niekorzystny sposób na trwałość zainstalowanych ogniw bateryjnych w autobusach. Dwie rożne moce ładowania to przede wszystkim rożny czas jaki jest potrzebny na pełne naładowanie autobusu, przy większej mocy ładowanie prawie rozładowanych baterii trwa 3 godziny natomiast przy mocy ładowania 40KW 6 godzin. Dodatkowa uniwersalność tych ładowarek pozwala na jednoczesne ładowanie dwóch  autobusów z jednej ładowarki.

Jakie są dalsze plany rozwoju floty komunikacji publicznej w Środzie Śląskiej?

Autobusy jakich używa Średzka Komunikacja Publiczna sp. z o.o. do realizacji przewozów pasażerskich zostały zakupione przez Gminę Środa Śląska z dofinansowaniem środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego. Oczywiście oprócz autobusów elektrycznych posiadamy w swojej flocie również autobusy z silnikami diesla euro6, są to też autobusy niskoemisyjne. Całość naszego taboru jest optymalnie dobrana jeśli chodzi o realizacje połączeń w całej Gminie Środa Śląska. Naszym celem jest dowieść mieszkańców wszystkich miejscowości gminy do Środy Śląskiej i robimy to, taborem który jest nowy, bezpieczny i wygodny. Jeśli myślimy o przyszłości, to oczywiście wymiana taboru w którym autobusy elektryczne mogą odgrywać nadrzędna rolę, pod warunkiem jednak uzyskania dofinansowania ze środków krajowych lub UE.

Proszę przedstawić jak poprawi ł się system funkcjonowania komunikacji publicznej w gminie po rozwoju floty, w tym autobusów o napędzie elektrycznym?

W warunkach gminy Środa Śląska trudno mówić o poprawie systemu funkcjonowania komunikacji publicznej. Takiego systemu po prostu nie było, został stworzony na nowo, uwzględniając najpilniejsze potrzeby mieszkańców. Aktualnie w dni robocze przewozimy  około 1700 pasażerów, mieszkańców gminy, ułatwiając im dotarcie do szkoły, lekarza czy po prostu zrobić zakupy w Środzie Śląskiej. Nie sposób również tutaj nie wspomnieć o pasażerach których dowozimy do stacji kolejowej, oddalonej od miasta o około 6 km, pozwalając dotrzeć dzięki połączeniom kolejowym do Wrocławia lub Legnicy. Takich pasażerów jest naprawdę znacząca ilość a połączenia są dokładnie skorelowane z przyjazdami/odjazdami pociągów, często zdarza się tak ze autobus czeka na pasażerów wysiadających z pociągu.

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone