Uczestnictwo w lotniczych programach lojalnościowych nie jest nowym tematem. Niemal każdy, kto często podróżuje, ma założoną imienną „kartę stałego klienta” w liniach. Niezależnie od tego, czy podróż jest prywatna czy służbowa, na kartę naliczane są punkty, które później można wymienić na różne nagrody. Najbardziej znanym programem lojalnościowym jest Miles&More – program największego sojuszu lotniczego Star Alliance, do którego należy mi.in. LOT, Lufthansa, Air Canada, United, TAP Portugal, Scandinavian Airlines i wiele innych. Za każdy przelot liniami lotniczymi należącymi do sojuszu naliczane są odpowiednio punkty w programie. Podobnie działają programy lojalnościowe pozostałych sojuszów lotniczych, czyli One World i Sky Team. Niektóre linie lotnicze mają też swoje indywidualne programy lojalnościowe.
Programy lojalnościowe dla firm
Dbałość o własne przywileje jest u podróżującego w pełni naturalna i uzasadniona. Niestety, nie wszystkie firmy, które często wysyłają pracowników w podróże służbowe, korzystają ze specjalnych programów lojalnościowych. Niemal każda linia lotnicza, poza programem lojalnościowym skierowanym do osób indywidualnych, ma także program dedykowany dla firm, działający na podobnych zasadach. W ten sposób przedsiębiorstwo może oszczędzać na podróżach służbowych, poprzez wykorzystanie już raz wydanego budżetu na kolejne podróże.
Uczestnictwo w danym programie nie absorbuje czasu, bo po dokonaniu krótkiej rejestracji działa już automatycznie, a przynosi liczne przywileje i pozwala na optymalizację budżetu przeznaczonego na podróże służbowe.
Cechy firmowych programów lojalnościowych
Najbardziej znanymi programami, dostępnymi na polskim rynku, są oczywiście programy LOT-u czyli tzw. LOT dla Firm (LdF) oraz Lufthansy (i innych linii partnerskich) Partner Plus Benefit. Są to programy skierowane do małych i średnich przedsiębiorstw, a najważniejsze korzyści, jakie z nich płynął, to:
- Uczestnictwo w programach lojalnościowych dla firm nie wyklucza możliwości zbierania punktów na kontach indywidualnych (w tych przypadkach Miles&More) – punkty za każdy lot naliczają się podwójnie
- Uczestnictwo w programach dla firm jest bezpłatne i nie ma żadnych minimalnych progów wydatków na podróże służbowe ani liczby uczestników programu
- Możliwość wymieniania punktów na cenne nagrody: upgrade, nagrody rzeczowe, pakiety weekendowe i inne
- Punkty w programie naliczane są bez względu na sposób, w jaki bilet został zarezerwowany – bezpośrednio w liniach, przez stronę linii, w biurze podróży; wystarczy podać numer firmy w programie
- Możliwość dodania do programu lotów, które były wykonane przed rejestracją do programu (zwykle 6 miesięcy wstecz)
- Punkty w programie są ważne 36 miesięcy, wygasają od najstarszych (w innych programach mogą być ważne krócej)
Najlepiej jest, jeśli firma sama zarejestruje się do danego programu lojalnościowego i ustali jego administratora, który będzie miał pełen wgląd w odbywane loty, ilość punktów i będzie decydował o ich wykorzystaniu. Firmę może także zarejestrować w programie obsługujące ją biuro, warto jednak, aby i w tym wypadku wyznaczony został ze administrator, który przy wystawianiu każdego biletu klasyfikować będzie dany przelot do programu firmowego. Należy też zwrócić uwagę, że w przypadku większości programów punkty naliczane są tylko za czyste loty danej linii (nie za tzw. codeshary).
Nagrody – jak wykorzystać punkty?
Najczęściej wykorzystywaną nagrodą w programach lojalnościowych dla firm jest podwyższenie klasy rezerwacyjnej z ekonomicznej do biznesową. Firmy korzystają z tej możliwości zwłaszcza w przypadku dalekich lotów. Nawet jeśli dany pracownik, w ramach założonej polityki podróży, nie ma prawa do podróżowania w klasie biznes, dzięki punktom w programie można mu tę klasę podwyższyć.
Uczestnictwo w programie daje też możliwość wstępu do business lunchów, bezpłatnych dodatkowych bagaży czy zmiany nazwiska na bilecie. Często linie oferują także w ramach nagród pakiety weekendowe (przelot + hotel), którymi firma nagradza pracownika lub kontrahenta. Wszystko jest zależne od liczby punktów i tzw. statusu karty. W przypadku Lotu dla Firm, funkcjonują na przykład 4 statusy, dające różne przywileje: START, BLUE, SILVER i GOLD. Taki status w przypadku LOT-u jest ważny 12 miesięcy.
Warto zarejestrować firmę w programie
Wcześniejsze uczestnictwo w programach lojalnościowych często bywa dla linii lotniczych podstawą do negocjacji stawek korporacyjnych dla firmy, zdecydowanie ułatwiając cały proces. Dzięki temu mają one bowiem pełen wgląd w historię podróży danego przedsiębiorstwa, mogą ją łatwo kontrolować i ocenić potencjał, jaki firma prezentuje.
Jeśli zatem firma ma plany rozwojowe, także i z tego powodu warto przystąpić do programu. W sytuacji gdy przedsiębiorstwo nie ma skrupulatnie opracowanej polityki podróży, uczestnictwo w programach lojalnościowych jest wygodną formą kontrolowania wydatków i odbywanych lotów. Możliwość wykorzystania punktów, chociażby na upgrady do wyższej klasy czy możliwość wstępu do saloników lotniskowych, to zwiększenie komfortu podróżujących pracowników, a co za tym idzie, lepszy wizerunek firmy.
Uczestnictwo w programach lojalnościowych jest bardzo łatwą formą czerpania korzyści z odbywanych podróży biznesowych na wielu płaszczyznach, przy minimalnym zaangażowaniu. Warto zapoznać się z ich istnieniem i funkcjonowaniem (lub poprosić obsługujące firmę biuro o przedstawienie tych najbardziej optymalnych na podstawie odbywanych lotów), by uczynić kolejny krok do kompleksowego zarządzania podróżami służbowymi w swojej firmie.
Aleksanda Palka, Bissole Business Travel