Jak pracuje się dla najlepszych marek na świecie?

Możliwość komentowania Jak pracuje się dla najlepszych marek na świecie? została wyłączona Biznes, Inwestycje, Samorząd

Rozmowa z Wojciechem Bajanem, członkiem zarządu Wezi –tec, firmy z branży automotive działającej w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

Firma Wezi-tec, będąca członkiem Grupy Weber, produkuje m.in. elementy wyposażenia samochodów dla najbardziej prestiżowych niemieckich marek samochodowych m.in. Daimlera, Volkswagena, BMW i innych. Firma jest bardzo zaawansowana technologicznie, w procesach montażowych w coraz większym stopniu wykorzystuje się m.in. roboty. Jednak początki działania w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej były skromne.

W 2003 roku Grupa Weber postanowiła zbudować zakład produkcyjny w Europie Środkowo-Wschodniej. Rozważano różne lokalizacje: Polskę, Czechy, Słowację, Węgry, a i w naszym kraju analizowano 2-3 miejsca najbardziej odpowiednie dla takiej inwestycji. Ostatecznie zdecydowano się na Legnicę. Grupa Weber działa w wielu branżach: motoryzacyjnej, grzewczej, AGD, częściowo meblowej, dostarczając produkty wykonywane z tworzyw sztucznych. Jej polski zakład Wezi-tec zajmuje się jednakwyłącznie branżą motoryzacyjną. Początki były rzeczywiście trudne. Trafiłem tu w listopadzie 2003 roku, kiedy podjęto już decyzję o realizacji inwestycji. Uczestniczyłem w budowie pierwszego zakładu o powierzchni ok. 4 tys. mkw, docelowo mieliśmy zatrudnić 100 osób. Największym problemem było znalezienie wysoko kwalifikowanych pracowników i przeszkolenie ich do potrzeb istniejącego zakładu. Pokonaliśmy te przeszkody. W 2007 roku właściciele podjęli decyzję o dalszej rozbudowie. Doceniono nasz zgrany zespół to, że potrafiliśmy opanować skomplikowane procesy technologiczne. W 2008 roku, w ramach rozbudowy zakładu, powstała lakiernia tworzyw sztucznych. Grupa Weber nie miała takiej lakierni, postanowiono ją zlokalizować właśnie u nas. Lakierowanie tworzyw sztucznych jest bardzo skomplikowane technologicznie, wymaga ogromnej precyzji i doskonałego oprzyrządowania. Dziś nasza lakiernia jest jedną z najlepszych tego typu w Europie. Jesteśmy bardzo dumni z tego osiągnięcia. W 2012 roku dobudowaliśmy kolejną halę, a w tym roku zapadły kolejne decyzje o rozbudowie.

Wydawać by się mogło, że produkcja plastikowych elementów wyposażenia, nawet do najdroższych samochodów, nie jest zbyt skomplikowanym przedsięwzięciem.

Nasi klienci są niezwykle wymagający. Różnego rodzaju uchwyty, pojemniki, to wszystko z czym kierowca i pasażerowie stykają się bezpośrednio podczas eksploatacji samochodu musi być lekkie, funkcjonalne, niezwykle precyzyjnie zmontowane – odpowiadające wizerunkowi topowej marki danego samochodu. Żeby sprostać tym coraz większym wymaganiom musimy stosować bardzo zaawansowane technologie, wykorzystywać skomplikowane oprzyrządowanie i w celu zachowania wyjątkowej precyzji montażu, wspomagać się podczas procesów produkcyjnych robotami. Działając w ramach dużej grupy kapitałowej nie musimy pozyskiwać klientów, zdobywać nowych rynków. Koncentrujemy się na coraz wyższej jakości produktów, innowacyjności, rozwoju technologicznym.

Wezi-Tec

Pewnym utrudnieniem może być sytuacja na rynku pracy w Polsce, spadające bezrobocie i związana z tym presja na wzrost wynagrodzeń? Jak bardzo odczuwacie ten problem?

Sytuacja na rynku pracy rzeczywiście zmieniła się radykalnie w porównaniu z latami, kiedy zaczynaliśmy działalność w strefie. Zatrudniamy teraz około 450 pracowników. Koszty osobowe stanowią ważna pozycję w wydatkach, nadal występują trudności w pozyskiwaniu wykwalifikowanych pracowników. W firmie stosujemy zaawansowane systemy zarządzania np. Lean Manufacturing, musimy sprostać niezwykle rygorystycznym wymogom jakościowym, zwiększamy zakres wykorzystywania robotów w procesach produkcyjnych. To wszystko pozwala nam zachować efektywność i konkurencyjność mimo nie zawsze korzystnych zmian w otoczeniu, w tym na rynku pracy. Stosowane przez nas najnowocześniejsze systemy zarządzania, m.in. Lean Manufacturing pozwalają nam na jeszcze większe zaangażowanie wszystkich pracowników w przebieg procesów produkcyjnych. Chodzi o to, aby każdy z nas umiał krytycznie spojrzeć na swoje działania i zaproponować jak można by je jeszcze bardziej usprawnić.

W Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej narodziła się idea stworzenia różnego rodzaju klastrów. Czy Wezi-tec widzi korzyści dla siebie z takich działań?

Jesteśmy członkiem funkcjonującego w ramach strefy klastra motoryzacyjnego. To przedsięwzięcie jest w początkowym stadium realizacji. Czy w klastrze narodzą się idee stworzenia nowego produktu, technologii? Za wcześnie jest jeszcze o tym mówić. W każdym razie cenna jest możliwość porównania wiedzy i doświadczeń różnych firm z branży automotive. Ułatwia to m.in. stosowanie benchmarkingu. Osobiście jestem zwolennikiem uczenia się od innych firm i sam też organizuję wizyty dla swoich pracowników w innych firmach z branży. Cenię sobie też uczestnictwo w klastrze edukacyjnym. Lansowana tam koncepcja rozwoju szkolnictwa dualnego, podobnie jak w Niemczech, to znakomity pomysł. Współpracujemy z wieloma placowymi oświatowymi m.in. w Legnicy i Lubinie. Szkolenie dualne, zdobywanie w jego trakcie praktycznych umiejętności pozwala młodym ludziom szybko zaistnieć na rynku pracy, a nam, pracodawcom umożliwia pozyskiwanie cennych pracowników. W Niemczech, gdzie szkolnictwo dualne jest najbardziej rozwinięte, przyczyniło się ono m.in. do tego, że wskaźniki bezrobocia wśród młodych osób są najniższe w Unii Europejskiej.

Jak Pan widzi przyszłość firmy Wizi-tec w najbliższych latach?

Najbardziej zależy mi na uzyskaniu jeszcze większej samodzielności w kreowaniu i rozwoju produktów. Chodzi o to, abyśmy mogli uczestniczyć w całym procesie projektowania i rozwoju detalu. To jest wielkie wyzwanie. Musimy wykazać się dużą kreatywnością w zakresie tworzenia produktu i niezbędnego do jego produkcji oprzyrządowania. Uzyskanie takiej samodzielności oznaczałoby posiadanie własnego działu R&D, jak również możliwość rozwoju relacji z klientami. Najbardziej zależy mi na tym, aby to właśnie w Polsce powstawały nowe idee i koncepcje rozwoju nowych produktów, aby pracowali przy nich polscy konstruktorzy i dizajnerzy. Pierwsze kroki w tym zakresie już stawiamy: w ubiegły roku utworzyliśmy Dział Budowy Przyrządów Montażowych, w którym powstaje oprzyrządowanie do produkcji, zaś w tym roku tworzymy Dział Konstrukcji, w którym będą projektowane detale.

Wezi-Tec

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone