Kolej umożliwia rozwój innowacyjnym technologiom

Możliwość komentowania Kolej umożliwia rozwój innowacyjnym technologiom została wyłączona Aktualności, Inwestycje

Niedawno ruszył konkurs „inNOWacje – #kolej2023”, w ramach którego przedstawiciele świata start-upów będą mogli zgłosić swoje nowoczesne rozwiązania mogące mieć zastosowanie na kolei. Organizatorzy konkursu to spółki PKP S.A., PKP Intercity S.A., PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP CARGO S.A. oraz Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.

pendolino fot. mat. prasowe

Kolejarze będą szukać nowoczesnych rozwiązań w czterech kategoriach: Kolej dla Pasażera, Innowacyjna Technika Kolejowa, Nowoczesny Marketing i Sprzedaż oraz Ekologia, Elektrooszczędność, Elektromobilność.

– Kolej nieustannie się zmienia i staje się coraz nowocześniejsza. W ramach poszukiwań nowych rozwiązań z zakresu inwestycji PKP S.A. realizuje projekt Innowacyjnych Dworców Systemowych. Innowacyjne rozwiązania już teraz sprawdzają się w działalności naszych spółek, a ten konkurs jest  elementem szerszej polityki i systemu wdrażania innowacji w firmach kolejowych. – podkreśla prezes PKP S.A., Krzysztof Mamiński.

 

Kolej drugim pracodawcą w Polsce

PKP S.A. pełni nadzór właścicielski nad spółkami Grupy PKP w celu zapewnienia jak najwyższej jakości obsługi transportowo-logistycznej pasażerów i towarów. W skład Grupy PKP wchodzą PKP S.A., czyli spółka matka, oraz 10 spółek świadczących usługi m.in. na rynku kolejowym, energetycznym i teleinformatycznym.

Głównym zadaniem  Grupy PKP jest zwiększenie roli transportu kolejowego w Polsce na wzór nowoczesnych kolei działających w Europie. Można to osiągnąć efektywnie zarządzając oraz modernizując infrastrukturę kolejową (główni wykonawcy tych zadań to: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz PKP Informatyka Sp. z o.o.), podnosząc jakości usług przewozu osób (PKP Intercity S.A., PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o.) i towarów (PKP Cargo S.A., PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o.), a także świadcząc inne usługi (CS Natura TOUR Sp. z o. o., Drukarnia Kolejowa Kraków Sp. z o. o., Xcity Investment Sp. z o.o., PKP TELKOL Sp. z o.o.).

Spółki z Grupy PKP zatrudniają w sumie około 70 tys. pracowników – specjalistów z branży transportowej, teleinformatycznej, energetycznej, czy rynku nieruchomości. Pod względem liczby zatrudnionych grupa PKP jest drugim pracodawcą w Polsce.

PKP S.A realizuje m.in. szeroko zakrojony program modernizacji dworców, którego celem jest  dostosowanie ich do potrzeb zarówno podróżnych, jak i lokalnych społeczności. Oprócz usług ściśle związanych z podróżą, mają pełnić także funkcje społeczne i miastotwórcze. Ważne uzupełnienie stanowią funkcje komercyjne. Wśród priorytetów przy realizacji inwestycji  należy wymienić dostosowanie dworców do potrzeb wszystkich grup pasażerów, w tym osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Realizując inwestycje PKP S.A. zamierza ściśle współpracować z samorządami, m. in. w zakresie tworzenia węzłów przesiadkowych, integrujących kolej z innymi środkami transportu.

Liderzy elektromobilności

W listopadzie Spółka uruchomiła po raz pierwszy 4 stacje do ładowania samochodów elektrycznych przy dworcach kolejowych: Katowice, Katowice Ligota, Częstochowa i Gliwice. Wszystkie stacje zostały wyposażone w dwa gniazda ładujące, każde o mocy 22kW. Umożliwiają one ładowanie dwóch samochodów jednocześnie.

 Jednym z pierwszych, większych działań PKP S.A. w zakresie ekologii była budowa Innowacyjnych Dworców Systemowych – obiektów, na których można znaleźć takie rozwiązania jak ogniwa fotowoltaiczne, zielony dach, czy odzysk wody deszczowej. Dziś idziemy o krok dalej – na wybranych dworcach w województwie śląskim uruchamiamy pierwsze stacje do ładowania samochodów elektrycznych. Z urządzeń będą mogli skorzystać m.in. uczestnicy Szczytu Klimatycznego w Katowicach – powiedział Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.

 Wielokrotnie kolej stawała się prekursorem i zarazem kołem zamachowym rozwoju nowych technologii. Telegraf, telefon, a także rozwój cyfrowych linii światłowodowych zawdzięczamy w dużej mierze kolei. Dziś PKP znów wytyczają kierunek, rozwijając w swoich obiektach dworcowych zintegrowane rozwiązania technologiczne oparte na internecie rzeczy, elementach sztucznej inteligencji, a przede wszystkim przyjazne środowisku. Dla wielu miast spowitych smogiem ten ostatni aspekt jest szczególnie ważny – powiedział Mirosław Gilarski, prezes zarządu PKP TELKOL.

W pierwszym etapie PKP S.A. planuje montaż 10 stacji do ładowania samochodów elektrycznych. Poza uruchomionymi urządzeniami w województwie śląskim spółka zamierza w przyszłym roku zamontować ładowarki również przy dworcach: Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Wrocław Główny, Opole Główne, Gdynia Główna i Gdańsk Wrzeszcz.
W przyszłości stacje będą mogły również stanowić bazę dla usługi e-carsharing’u, umożliwiając pasażerowi wypożyczenie lub pozostawienie samochodu elektrycznego.

 

Coraz chętniej podróżujemy pociągiem

PKP S.A. skutecznie realizuje zadania związane ze zwiększaniem jakości usług przewozu osób. Z danych PKP Intercity wynika, że w okresie wakacyjnym, tylko między czerwcem a sierpniem, do składów PKP Intercity wsiadło niemal 13,5 mln pasażerów. Ich liczba z roku na rok się zwiększa. W wakacje 2018 w PKP Intercity wykupiono ponad milion biletów na przejazdy rodzinne! To wzrost o 12% w stosunku do zeszłego roku i aż 40% wzrost w porównaniu do wakacji 2016 roku. W wakacje 2018 roku pociągami PKP Intercity podróżowało aż 10% więcej seniorów niż w ubiegłym roku. Na podróż pociągami PKP Intercity decyduje się także coraz więcej osób z niepełnosprawnościami. W wakacje 2018 roku składami przewoźnika podróżowało prawie 30 tys. takich osób. To aż 60% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku.

– Kupujemy nowy tabor, modernizujemy linie kolejowe, zmieniamy oblicza dworców. Po wielu latach niedoinwestowania transport kolejowy w naszym kraju przeżywa renesans i zwiększa się liczba korzystających z niego podróżnych.- powiedział Krzysztof Mamiński, Prezes PKP S.A. podczas wrześniowego spotkania przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury i spółek Grupy PKP z członkami Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego. – Bardzo istotną rolę w podnoszeniu konkurencyjności polskiej kolei odgrywają fundusze europejskie. To właśnie dzięki unijnemu wsparciu realizujemy obecnie tak szeroko zakrojony program inwestycyjny. Program, którego efektem będą jeszcze krótsze czasy przejazdu, dostosowana infrastruktura oraz lepsze skomunikowanie miast i regionów – dodał Krzysztof Mamiński.

– Dla PKP CARGO istotne jest to, że inwestycje kolejowe przyczyniają się do poprawy przepustowości i podniesienia prędkości handlowej pociągów w głównych paneuropejskich korytarzach transportowych. Chodzi nam przede wszystkim o korytarz północ-południe, biegnący od Morza Bałtyckiego w kierunku Adriatyku i Morza Czarnego, na którym w Polsce i innych państwach realizowanych jest szereg inwestycji infrastrukturalnych, a kolejne są planowane. Inwestycje torowe oraz w terminale przeładunkowe mają też służyć lepszemu wykorzystaniu możliwości, jakie daje nam Nowy Jedwabny Szlak – powiedział Czesław Warsewicz, Prezes PKP CARGO.

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone