Kongres Firm rodzinnych, czyli panorama talentów

Możliwość komentowania Kongres Firm rodzinnych, czyli panorama talentów została wyłączona Aktualności, Biznes, Samorząd

We Wrocławiu w Hotelu Haston odbyła się III edycja  Kongresu Firm Rodzinnych pn. „Własność zobowiązuje”. Podczas dwudniowych obrad  3 i 4 marca, właściciele firm rodzinnych, samorządowcy, naukowcy dyskutowali o sukcesach, ale także problemach i wyzwaniach stojących przed firmami rodzinnymi w Polsce. W drugim dniu Kongresu, gościem wydarzenia był Wojciech Murdzek, wiceminister rozwoju. Samorząd Dolnego Śląska reprezentował Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego, gminę Wrocław natomiast  Marcin Urban, skarbnik miasta.

Uczestników Kongresu przywitał Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego. Podkreślił jakie znaczenie dla Dolnego Śląska, jednego z najszybciej rozwijających się regionów Unii Europejskiej, mają dolnośląskie firmy rodzinne. Marszałek podziękował przedsiębiorcom rodzinnym za to co robią dla Dolnego Śląska.

Sól polskiej gospodarki

Na znaczenie firm rodzinnych dla gospodarki zwrócił również uwagę prof. dr hab. inż. Jacek Mercik Rektor  Wyższej Szkoły Bankowej, która była głównym organizatorem Kongresu. Z kolei, prof. nadzw. dr hab. Krzysztof Safin, pomysłodawca Kongresu Firm Rodzinnym, podkreślił że z takimi firmami stykamy się na co dzień, nie bez powodu mówi się, że są one solą polskiej gospodarki. Kongres odbywa się w hotelu, którego właścicielem jest również właściciel firmy rodzinnej, będziemy również mieli okazję, mówił profesor, zapoznać się podczas Kongresu z ofertą dolnośląskich firm rodzinnych, skosztować ich produktów.

 Pierwsza polska chmura

Uczestników Kongresu przywitał również Rafał Antczak, wiceprezes PKO BP, strategicznego sponsora Kongresu. Zachęcał przedsiębiorców rodzinnych do inwestowania. Wskazywał, że nawet w sytuacji wielu niekorzystnych informacji dotyczących spowolnienia gospodarczego na świecie, epidemii koronawirusa i jej wpływu na światową gospodarkę, należy szukać możliwości rozwojowych i inwestować. Model merkantylistyczny, polegający m.in. na przejmowaniu biznesów z całego świata, tak jak robią to Chiny, czy Niemcy, skutkujący m.in. dużymi nadwyżkami w handlu zagranicznym, ma też wiele słabości, które właśnie teraz się uwidoczniają. Stwarza to coraz większe szanse dla takich krajów jak Polska i trzeba to wykorzystać. Rafał Antczak poinformował również, że PKO BP, wspólnie z Google i Microsoftem przygotowuje się do uruchomienia pierwszej w naszym kraju polskiej chmury obliczeniowej. Zachęcał przedsiębiorców rodzinnych do korzystania z tego rozwiązania. Dzięki temu będą oni mogli znacznie zaoszczędzić na inwestycjach w IT i uzyskają możliwość używania najnowocześniejszych rozwiązań, zapewniających przewagę konkurencyjną.

 Zakodowany, zrównoważony rozwój

Małgorzata Zdziennicka, ekspertka zrównoważonego rozwoju, dokonała wprowadzenia do pierwszego panelu tematycznego „Inspiracje. Czego możemy nauczyć się od najlepszych firm rodzinnych?”  Wskazała na znaczenie wykorzystywania w działalności gospodarczej koncepcji zrównoważonego rozwoju. Przyznała, że firmy rodzinne mają niejako zakodowany w sobie zrównoważony rozwój, który pozwala zaspokajać potrzeby obecnego pokolenia, bez ograniczania przyszłym pokoleniom możliwości zaspokojenia ich potrzeb.

Dariusz Duma, dyrektor wykonawczy FBN Family Business Network Poland, który był moderatorem panelu, wskazał na jedno z największych wyzwań stojących przed firmami rodzinnymi. Jest nim umiejętność utrzymania firmy, inwestowania i stałego jej rozwoju z myślą o przyszłych pokoleniach. Występujący w panelu przedstawiciele firm: ABC Czepczyński oraz JMP Flowers Grupa Producentów mówili o dokonaniach w obszarach CSR-u i zrównoważonego rozwoju.

ABC-Czepczyński jest dużą, zatrudniającą ponad 180 osób, spedycyjną firmą rodzinną, której pasją stał się rozwój edukacji ekonomicznej wśród najmłodszych. Firma opracowała własny program szkolenia w tym zakresie, przygotowała kompletny zestaw materiałów dla najmłodszych i nauczycieli rozwija współpracę ze szkołami, a teraz chce upowszechniać wiedzę ekonomiczną wśród najmłodszych wspólnie z samorządami. JMP Flowers, z kolei jest wielkim producentem kwiatów ciętych, uprawianych w szklarniach po powierzchni 18 hektarów. Jest firmą wykorzystującą najnowsze technologie i urządzenia chroniące środowisko.

Inni uczestnicy panelu – Janusz Prus, założyciel spółki Vitbis w Złotoryi, produkujacy ozdoby choinkowe oraz Sławomir Golonka, wiceprezes zarządu Kaczmarski Group dyskutowali o problemach związanych z zatrudnianiem top menedżerów w rozwijających się firmach rodzinnych. Czy warto stawiać na menedżerów z zewnątrz, czy koncentrować się na członkach własnej rodziny? Sławomir Golonka wskazał, że w zarządzie Kaczmarski Group w pięcioosobowym zarządzie jest aż trzech menedżerów spoza  rodziny właścicieli.

W panelu wystąpili również Magdalenia Topolanek, właścicielka przedsiębiorstwa Bardzkie Pierniki Fabryka. ,  Elżbieta Szumska właścicielka Kopalni Złota w Złotym Stoku, która jest jedną z najciekawszych i najchętniej odwiedzanych atrakcji turystycznych na Dolnym Śląsku,  oraz Malwina Pasternak z rodziny Pasternaków znanych producentów sera.

Każda z pań i ich rodziny są przykładem na to jak dzięki pasji i niezwykłej wytrwałości można rozwinąć dobrze prosperujące przedsiębiorstwo. Jak trafnie podsumował, moderujący dyskusję, Dariusz Duma, na Kongresie Firm Rodzinnych mieliśmy prawdziwą panoramę talentów.

W pierwszym dniu Kongresu zaplanowano również panele dyskusyjne:

– Start-up czy sukcesja. Jak wykorzystać potencjał dzieci dla zachowania ciągłości biznesu

– Swoi i obcy w firmie. Jak efektywnie zarządzać ludźmi, aby nie zagubić rodzinnej atmosfery

– Odpowiedzialni za przyszłość. Jak zapewnić bezpieczeństwo socjalne Pracowników i Właścicieli

Internacjonalizacja biznesu rodzinnego. Jak osiągnąć sukces na rynku globalnym

– Biznes w rodzinie, rodzina w biznesie. O partnerstwie w firmie rodzinnej

 

Sztuka wykorzystywania trendów

Drugi dzień Kongresu upłynął pod hasłem: „Business Trends – trendy biznesowe, których nie mogą pominąć firmy rodzinne”. Specjaliści z wielu dziedzin – praktycy i konsultanci przedstawili uczestnikom kongresu te trendy w różnych obszarach biznesu, które będą wywierać wpływ na zachowania i postawy zarówno firm jak i ich klientów. Dyskutowano m.in. o trendach zakupowych, w marketingu i reklamie, w prawie i podatkowych, technologicznych, czy też występujących na rynku pracy.

Goszczący na Kongresie Wojciech Murdzek, wiceminister rozwoju poruszył m.in. problem sukcesji firm rodzinnych. Wspomniał o planowanym wprowadzeniu do polskiego prawa instytucji fundacji rodzinnej, które ma ułatwić sukcesję. Rozwiązanie to ma być adresowane do większych firm.

 

 

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone