Największe spotkanie firm rodzinnych w regionie SPRAWOZDANIE | Kapitał Dolnoślaski

Największe spotkanie firm rodzinnych w regionie SPRAWOZDANIE

Komentarzy (0) Biznes

Na Dolnym Śląsku do tej pory nie było podobnego wydarzenia adresowanego do przedsiębiorców rodzinnych. Kongres Firm Rodzinnych „Nowe horyzonty rozwoju” obył się 6 marca br., wzięło w nim udział blisko dwustu przedsiębiorców z Wrocławia i okolic.

Od Lewej: Wojciech Wróbel i prof. Krzysztof Safin Fot. WSB

– Działalność firm rodzinnych zasługuje na szacunek a wydarzenia takie, jak dzisiejszy kongres, są potrzebne – podkreślił Jerzy Michalak, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego, który otworzył kongres.

Spotkanie otworzył panel poświęcony wyzwaniom współczesnych firm rodzinnych, którego gośćmi byli właściciele Grupy Wróbel, firmy od 25 lat posiadającej autoryzację na sprzedaż i serwis samochodów marki Mercedes-Benz. Ze spadkobiercami Mirosława Wróbla Tomaszem i Wojciechem Wróbel oraz Michałem Łuczakiem – współwłaścicielem i Prezesem Zarządu Grupy Wróbel rozmawiała Dagmara Szyguła-Żuchowska członek Komitetu Firm Rodzinnych przy Krajowej Izbie Gospodarczej z ramienia Dolnośląskiej Izby Gospodarczej, radca prawny z Kancelarii ZPZ Legal.

Kolejną dyskusję poświęcono sukcesji , czyli procesowi międzygeneracyjnego transferu własności, władzy, wartości i wiedzy.

Swoimi doświadczeniami podzielili się Katarzyna Osadkowska, Dyrektor ds. HR, Członek Zarządu w firmie Osadkowski SA, od 26 lat dostarczającej rozwiązania dla produkcji rolnej, Maciej Duda, Prezes Zarządu Duda Holding i współtwórca Polskiego Koncernu Mięsnego DUDA, Karol Prozner, były Prezes Zarządu firmy rodzinnej Europart Polska S.A.i właściciel firmy Woop Automotive, Maciej Karczewski, współtwórca gospodarstwa sadowniczego Maciejowy Sad działającego od 30 lat w Lutyni pod Wrocławiem. Rozmowę moderował Tadeusz Dulian, Starszy Menadżer i Doradca Rodzinny Zespołu ds. Firm Rodzinnych z firmy Deloitte, która była sponsorem panelu.

W trzecim panelu poruszono tematy związane z zatrudnianiem nowych pracowników z Polski i zagranicy orazkwestie związane z zarządzaniem wielokulturowymi i wielopokoleniowymi zespołami pracowników. Aktualny raport „Barometr rynku pracy” zaprezentował Artur Rogowski, Dyrektor Regionu Zachód w firmie Work Service S.A.

O swoich doświadczeniach opowiedzieli Ralf Stoffels, Prezes Zarządu BIW Isolierstoffe GmbH firmy zarządzanej już przez trzecią generację właścicieli, Tadeusz Badura, Prezes Zarządu Zupbadura Sp. z o.o. firmy dostarczającej rozwiązania dla branży produkcyjnej, Dorota Mroczkowska, założycielka Manufaktury Czekolady Doti ze Smolca pod Wrocławiem, której wyroby sprzedawane są w ponad 20 krajach na świecie oraz dr Anna Hildebrandt-Mrozek z Instytutu Talentów Flashpoint. Rozmowę z gośćmi panelu prowadziła Iwona Makowiecka, Dyrektor Biura Regionalnego Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo Handlowej.

Ostatni panel poświęcony został innowacjom. O transformacji cyfrowej i jej wpływie na zarządzanie firmą i relacjach z klientami, outsourcingu usług, automatyzacji procesów i finansowaniu innowacji dyskutowali –Jakub Dzik, Członek Zarządu Impel S.A., dr Cezary Zbigniew Augustynowicz, Prezes BuenaCloudSp z o.o. Poznań oraz BuenaCloud GmbH Düsseldorf partnera firmy Google.Gościem panelu była również Pani Edyta Klimczak, Dyrektor Oddziału 3 we Wrocławiu PKO Banku Polskiego SA, który był sponsorem strategicznym wydarzenia.Z gośćmi panelu rozmawiał Marek Pasztetnik, Prezes Zarządu Zachodniej Izby Gospodarczej – Pracodawcy i Przedsiębiorcy.

Dyskusja panelowa, od lewej: Marek Pasztetnik, Cezary Augustynowicz, Jakub Dzik, Edyta Klimczak Fot. WSB

Dobry adres dla firm rodzinnych

– Uczestnicy spotkań panelowych i warsztatowych wskazywali na te problemy, które ze względu na ramy czasowe były słabiej eksponowane – powiedział po zakończeniu Kongresu prof. Krzysztof Safin, Dyrektor Centrum Biznesu Rodzinnego w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. – Istotne okazują się zwłaszcza koncepcje budowania strategii marketingowych opartych na rodzinnym charakterze przedsiębiorstwa, bariery w silniejszym zaangażowaniu w ekspansję zagraniczną, czy wykorzystywanie rozwiązań sztucznej inteligencji w działalności produkcyjnej, czy usługowej. Te problemy będą z pewnością istotnym elementem przyszłorocznego kongresu. Uczestnicy zwracali uwagę na potrzebę stworzenia na Dolnym Śląsku „dobrego adresu” dla firm rodzinnych, pod którym znajdą pomoc i doradztwo także pomiędzy kongresami. Eksperci skupieni w Centrum Biznesu Rodzinnego i wokół pozostałych organizatorów są z pewnością przygotowani na takie spotkania.

– Inicjatywy, które łączą przedsiębiorców, szczególnie lokalnych, są cenne – podkreślił Jakub Dzik, Członek Zarządu Impel S.A.- Kongres Firm Rodzinnych pozwala spotkać się przedstawicielom firm małych, średnich i dużych. Stanowi platformę do wymiany doświadczeń biznesowych i nawiązywania kontaktów handlowych. Dla małych przedsiębiorstw może być wydarzeniem, które „umieszcza je na gospodarczej mapie województwa”.

– Od kilku lat uczestniczę w różnych spotkaniach dotyczących firm rodzinnych w Polsce i zdecydowanie do tej pory brakowało tego typu inicjatywy na Dolnym Śląsku – powiedziała Katarzyna Osadkowska, Dyrektor HR Osadkowski SA. – Dzięki wymianie doświadczeń i wzajemnemu wsparciu firm rodzinnych jesteśmy w stanie zwiększyć szansę na pozytywną transformację, która odbywa się po raz pierwszy we współczesnej historii naszego kraju.

– Takie spotkania są bardzo potrzebne przedsiębiorcom prowadzącym firmy rodzinne – powiedział Karol Prozner, właściciel firmy Woop Automotive.- Są też okazją do nawiązywania i rozwijania biznesowych kontaktów. Interesującym wątkiem, poruszanym podczas kongresu była sukcesja. Z wieloletnich danych statystycznych dotyczących gospodarki amerykańskiej wynika na przykład, że tylko niewielki odsetek firm rodzinnych jest w stanie dotrwać do 3 – 4 pokolenia. Z moich obserwacji i doświadczeń wynika, że drugie pokolenie w firmie rodzinnej może wnieść bardzo wiele np. w poprzez upowszechnianie nowoczesnych technologii. W przypadku naszej rodziny udało to się bardzo dobrze, ale znam wiele firm, które nie potrafiły wykorzystać takiej szansy.

– Organizację i przebieg Kongresu oceniam bardzo dobrze – powiedział Tadeusz Badura, Prezes Zarządu Zupbadura Sp. z o.o. – Interesujące były panele tematyczne, podczas których dyskutowano o wielu problemach dotykających firmy rodzinne. W przyszłości należałoby również organizować takie spotkania. Przedstawiciele kancelarii prawnych mogliby np. bardziej przybliżyć problematykę sukcesji, z podaniem i analizą (oczywiście anonimowo) pozytywnych i negatywnych przypadków.

– Organizatorzy postawili na różnorodność zaproszonych gości oraz prelegentów, co umożliwiło szerokie spojrzenie na aktualny obraz firm rodzinnych oraz przedstawienie problemów z jakimi borykają się w codziennej działalności – podkreślił Maciej Karczewski, współtwórca gospodarstwa sadowniczego Maciejowy Sad.- Mam nadzieję, że Kongres Firm Rodzinnych wpisze się na stałe w kalendarz istotnych wydarzeń we Wrocławiu i kolejne spotkania, podobnie jak właśnie minione, dadzą okazję do poszerzenia współpracy wśród przedsiębiorców.

Kolejny kongres

Kongres Firm Rodzinnych „Nowe horyzonty rozwoju” został zorganizowany przez Centrum Biznesu Rodzinnego Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Zachodnią Izbę Gospodarczą – Pracodawcy i Przedsiębiorcy, Dolnośląską Izbę Gospodarczą, Regionalna Polsko-Niemiecką Izbę Przemysłowo-Handlową oraz Związek Pracodawców Polska Miedź. Sponsorem strategicznym wydarzenia był PKO Bank Polski. Partnerem panelu poświęconego sukcesji była firma Deloitte.

Kongres będzie kontynuowany, planowany jest na marzec 2019 roku.

 

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *