Konfederacja Lewiatan: Nie najlepsze nastroje wśród konsumentów

Możliwość komentowania Konfederacja Lewiatan: Nie najlepsze nastroje wśród konsumentów została wyłączona Aktualności

W lipcu 2024 r. odnotowano pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca – podał GUS.

Komentarz Mariusza Zielonki, eksperta ekonomicznego Lewiatana grafika Konfederacja Lewiatan

Komentarz Mariusza Zielonki, eksperta ekonomicznego Lewiatana grafika Konfederacja Lewiatan

Mamy do czynienia z huśtawką nastrojów wśród konsumentów. Nadal w gospodarce przeważają pesymiści. Ten stan się nie zmienia od kwietnia 2020 r. Oczekiwanie jest jednak takie, że nastroje powinny ulegać mimo wszystko poprawie, biorąc pod uwagę choćby realny wzrost wartości wynagrodzeń. Tymczasem lipiec umacnia przewagę pesymistów. Szybszy wzrost odsetka pesymistów jest obserwowany przy odpowiedziach na pytanie, jak respondenci oceniają rozwój sytuacji w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Huśtawka nastrojów jest prawdopodobnie spowodowana zapowiadaną już wcześniej podwyżką cen energii elektrycznej oraz gazu. Może o tym świadczyć choćby wskaźnik oceniający sytuację gospodarstw domowych w ciągu najbliższego roku. W lipcu odnotował najniższą wartość (-10,5 pkt.) od blisko 12 miesięcy.

Gdyby oceniać możliwości konsumpcyjne Polek i Polaków tylko na podstawie danych o nastrojach to nie widać zbytniego potencjału do tak oczekiwanego odbicia konsumpcji. A ma być ona motorem napędowym gospodarki w tym roku.

źródło informacji: Konfederacja Lewiatan  –  https://lewiatan.org/nie-najlepsze-nastroje-wsrod-konsumentow/

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone