Pasażer jest najważniejszy!

Możliwość komentowania Pasażer jest najważniejszy! została wyłączona Aktualności, It

Rozmowa z  Jakubem Prusikiem, członkiem zarządu, p.o. Prezesa Zarządu PKP Informatyka

Jakub Prusik, członek zarządu, p.o. Prezesa Zarządu PKP Informatyka fot. mat. prasowe

Wraz z nowym rozkładem jazdy do oferty wprowadzony został wspólny bilet kolejowy dla pasażerów. Na czym polega koncepcja tego rozwiązania i jaki wkład w jego realizację miała PKP Informatyka?

Wspólny Bilet to przede wszystkim bilet na przejazd pociągami co najmniej dwóch przewoźników, naliczony wg. taryfy degresywnej, tj. im dalej pasażer jedzie, tym mniej zapłaci za ostatnie kilometry podróży. Do tej pory, przy wielu przewoźnikach, cena biletu była naliczana dla każdego etapu podróży osobno. Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom pasażerów, którzy na jednym blankiecie otrzymają wspólny bilet kilku przewoźników, po korzystnej cenie. PKP Informatyka zintegrowała systemy przewoźników, a także prowadzi sprzedaż biletów w internecie.

Na początku 2018 roku uruchomiona została platforma sprzedaży biletów Bilkom.pl, przygotowana przez PKP Informatykę. Jakie cele osiągnięto dzięki jej wprowadzeniu? Czy aplikacja ta będzie dalej rozwijana zgodnie z koncepcją, że pasażer podróżuje nie od stacji do stacji, lecz od drzwi do drzwi?

Każda ze spółek przewozowych posiada własne kanały sprzedaży biletów, także kanały internetowe.Bilkom.pl, którego twórcą i operatorem jest PKP Informatyka, to jedyne miejsce w sieci, gdzie można nabyć jednocześnie bilety na przejazd pociągiem wszystkich państwowych przewoźników: PKP Intercity, POLREGIO i PKP SKM w Trójmieście, w tym bilety na podróż łączoną kilkoma przewoźnikami. Dostępny od września 2017 roku Pakiet Podróżnika pozwala na zakup maksymalnie 6 biletów tych przewoźników, uwzględniając wszystkie zniżki i oferty specjalne obowiązujące w chwili zakupu biletu. Warto dodać, że Pakiet Podróżnika także jest dostępny na jednym blankiecie, co zdecydowanie ułatwia podróż pociągiem. Od 9 grudnia w Bilkom.pl jest dostępny także Wspólny Bilet. Etapowo, systematycznie rozwijamy platformę Bilkom, która w naszych zamierzeniach będzie nie tylko aplikacją, za pomocą której można kupić bilety kolejowe, ale też miejscem, w którym będziemy mogli kompleksowo zaplanować podróż. W kolejnych odsłonach w Bilkom.pl będzie można zarezerwować nocleg, zamówić taksówkę na dworzec, wypożyczyć auto, zakupić bilet na komunikację miejską, wypożyczyć rower, czy skorzystać z oferty kulturalnej miejsca, do którego podróżujemy. Jest to rozwiązanie ukierunkowane na pasażera, czyli głównego beneficjanta kolei. Chcemy, żeby dzięki wsparciu rozwiązań IT i dodatkowej ofercie, kolej była najczęściej wybieranym środkiem transportu w Polsce.

W jaki sposób PKP Informatyka może pomóc przewoźnikom w bieżącym dostosowywaniu oferty np. rozkładu jazdy, długości składów do zmieniających się potrzeb podróżnych? Czy planowane są rozwiązania informatyczne w tym zakresie?

Nasi doświadczeni pracownicy posiadają kompetencje pozwalające na zaprojektowanie i wdrożenie narzędzi informatycznych mogących być odpowiedzią na każdą potrzebę przewoźników kolejowych.

W Polsce mamy kilkunastu przewoźników pasażerskich, mających różnych właścicieli. Pasażerowie często są zagubieni w tym całym gąszczu spółek. Jesteśmy gotowi za pomocą narzędzi informatycznych ustandaryzować usługę przewozu osób. Z punktu widzenia pasażera nie jest istotne, kto jest organizatorem przewozów, czy jakie barwy mają wagony, pasażer oczekuje szybkiej, komfortowej i relatywnie taniej podróży. Punktem wyjścia do standaryzacji usług, przy zachowaniu odrębności właścicielskiej spółek przewozowych, jest ujednolicenie systemu sprzedaży biletów. PKP Informatyka przygotowała nowe rozwiązania, które mogą być zaimplementowane u wszystkich przewoźników.

Lawinowo rośnie liczba użytkowników urządzeń mobilnych. Czy mogą oni liczyć na kolejne rozwiązania informatyczne ułatwiające im korzystanie z usług kolejowych?

Aktualnie jesteśmy w trakcie testowania aplikacji mobilnej Bilkom. Jest ona dostępna na urządzenia oparte na systemie Android. W 2019 roku oddamy do użytku aplikację dostępną na urządzenia działające w systemie IOS. Aplikacja mobilna jest odzwierciedleniem strony internetowej Bilkom.pl. Można w niej sprawdzić aktualny rozkład jazdy oraz zakupić bilety, które są dostępne w portfelu biletów. Planujemy, że w 2019 roku zarówno za pośrednictwem strony internetowej, jak i aplikacji, będzie można nabyć bilety także przewoźników samorządowych przystępujących do Wspólnego Biletu.

Jak wprowadzane przez PKP Informatyka innowacyjne rozwiązania informatyczne wpływają na wynik finansowy spółki?

 Kiedy w styczniu 2016 roku wchodziłem do Zarządu PKP Informatyka spółka stała nad przepaścią. Poprzednie władze Ministerstwa Infrastruktury i Grupy PKP przeznaczyły ją do likwidacji. Nowe kierownictwo resortu wstrzymało tę decyzję i postawiło przed nami nowe zadania. W 2014 i 2015 roku firma notowała straty. Od 2016 roku wypracowujemy zysk, a jesteśmy spółką kolejową bez dotacji państwowej. Przede wszystkim z sukcesem finalizujemy zlecone nam projekty. Pakiet Podróżnika, Bilkom.pl, czy Wspólny Bilet to rozwiązania, które oddaliśmy do użytku, które służą pasażerom i przyczyniają się do tego, że polska kolej rozszerza swoją ofertę. My przy okazji tych projektów pokazujemy, że odbudowaliśmy kompetencje po okresie, gdzie Spółka przeznaczona była do likwidacji i jednocześnie wypracowujemy zysk. Pozwala to na planowanie kolejnych projektów. W naszej Spółce pracują informatycy – kolejarze, rozumiejący specyfikę rynku i potrzeby odbiorców naszych usług – zarówno spółek kolejowych, jak i pasażerów. Bo to wokół potrzeb Pasażera powinny być skoncentrowane nasze działania. Pasażer jest najważniejszy!

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone