Pierwsza w Polsce regionalna sieć promocji gospodarczej powstała na Dolnym Śląsku

Możliwość komentowania Pierwsza w Polsce regionalna sieć promocji gospodarczej powstała na Dolnym Śląsku została wyłączona Aktualności, Inwestycje, Samorząd

Na Dolnym Śląsku ruszyła pierwsza w Polsce regionalna sieć promocji gospodarczej pn. „Gminne Centra Obsługi Inwestora i Eksportera”. Tworzy ją dziesięć gmin, które uczestniczyły w pilotażowym programie przygotowanym przez Dolnośląską Agencję Współpracy  Gospodarczej sp. z o. o.

Gminne Centra Obsługi Inwestora i Eksportera – wyspecjalizowane jednostki działające zgodnie ze standardami Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu – powstały w dziesięciu dolnośląskich miejscowościach:  Głogowie, Dzierżoniowie, Radwanicach, Strzegomiu, Strzelinie, Świdnicy, Wałbrzychu, Wiązowie, Złotoryi i Żmigrodzie.

– Te gminy bardzo aktywnie włączyły się w proces budowania swojej konkurencyjności inwestycyjnej. Nasza spółka pomogła im m.in. zrewidować ofertę inwestycyjną, wskazać przewagi poszczególnych samorządów, przygotować zespół do obsługi inwestora czy zaplanować promocję na arenie krajowej i międzynarodowej – mówi Robert Iwan, wiceprezes Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej sp. z o.o.

Przez rok certyfikowani eksperci  DAWG przeprowadzili audyty inwestycyjne w gminach. Wskazali najsłabsze i najmocniejsze strony poszczególnych samorządów oraz rekomendowali rozwiązania, mające na celu poprawę konkurencyjności.

To był pracowity okres dla naszego Gminnego Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera, a sam program oceniam bardzo pozytywnie. Mogę się pochwalić, że w ostatnich latach sprzedaliśmy wszystkie gminne grunty inwestycyjne. Zależy nam, aby nabywców znalazły także pozostałe grunty z terenu miasta i gminy Strzelin, które nie są naszą własnością. Włączyliśmy je do naszej oferty, bo każdy nowy inwestor, również ten który kupi działkę od prywatnej osoby, to korzyść dla całej gminy. Udział w projekcie GCOIE to nowe i cenne doświadczenie, które pomogło nam lepiej i skuteczniej promować grunty inwestycyjne. Teraz, zgodnie z wytycznymi, uzupełniamy ofertę terenów inwestycyjnych, by była jeszcze bardziej atrakcyjna-podkreśla Dorota Pawnuk, burmistrz miasta i gminy Strzelin.

Jednym z przykładów samorządu, który zrewidował swoje podejście do pozyskiwania nowych inwestycji jest Wałbrzych. Miasto zmienia swój wizerunek i stawia na sektor BPO (Business Process Outsourcing)-jedną z najszybciej i najbardziej dynamicznie rozwijających się branż w Polsce. W przyszłym roku w Wałbrzychu powstanie pierwsze poza Wrocławiem duże centrum nowoczesnych usług dla biznesu, a pracę będą mogli w nim znaleźć specjaliści w takich dziedzinach jak: IT, logistyka, finanse, HR czy księgowość. Dla Wałbrzycha, gdzie funkcjonuje dużo międzynarodowych firm przemysłowych, to szansa na dalszy rozwój, w zupełnie nowym kierunku.

 Podobnie „rewolucyjne podejście” prezentuje Złotoryja. To pierwszy w Polsce samorząd, który wybuduje modułową halę produkcyjną dla małych i średnich firm. Inwestycja warta jest 6,5 mln zł netto, z czego 4,8 mln zł pozyskano ze środków RPO WD.

– Przez 20 lat sam byłem przedsiębiorcą dlatego doskonale wiem na jakie trudności firmy napotykają.  Około 25 procent inwestorów, z którymi prowadziliśmy rozmowy, potrzebowało takiego wsparcia. Nie byli zainteresowani budową zakładów od podstaw, lecz chcieli uruchomić produkcję w gotowym obiekcie. Jego budowa daje naszej gminie przewagę nad innymi miejscowościami w regionie. Inwestorzy mogą po prostu wynająć  helę, wstawić maszyny, zatrudnić ludzi i natychmiast ruszyć z produkcją. W hali jest miejsce na pracę nawet trzech firm produkcyjnych z sektora MSP-mówi Robert Pawłowski, burmistrz Złotoryi.

Ważnym aspektem tworzenia Gminnych Centrów Obsługi Inwestora i Eksportera było przeszkolenie kadry urzędników, odpowiedzialnych za przygotowanie i promocję ofert inwestycyjnych, kontakty z inwestorami oraz instytucjami uczestniczącymi w procesach inwestycyjnych, m.in. agencjami pośrednictwa pracy.

– Ważne, by w takich firmach jak nasza, gminy widziały istotnego partnera. Obsługujemy wielu inwestorów, a naszą rolą jest przedstawienie oceny sytuacji rynku pracy w wybranych lokalizacjach i pomoc w wyborze najlepszych rozwiązań pracowniczych dla danej inwestycji, pomoc w rekrutacji czy szkoleniach pracowników. Dotychczasowa współpraca z samorządami pozwoliła przyciągnąć dużo nowych inwestycji i wypromować Dolny Śląsk jako dobre miejsce nie tylko do inwestowania ale też zamieszkania – Arkadiusz Więckiewicz, z Randstad Polska, największej w kraju agencji branży HR specjalizującej się w usługach doradztwa personalnego i pracy tymczasowej.

Zdaniem ekspertów DAWG, sukces stabilności i wzrostu gospodarczego naszego regionu wiąże się nie tylko z bezpośrednimi inwestycjami zagranicznymi, ale także reinwestycjami już istniejących przedsiębiorstw. Kolejnym istotnym aspektem rozwoju lokalnych samorządów jest eksport, który w coraz większym stopniu jest udziałem MSP.

 – Wiele samorządów nie współpracuje z lokalnymi firmami, zwłaszcza małymi i średnimi. Tymczasem  trzeba pamiętać, że to MSP napędzają gospodarkę, a  wspieranie lokalnych firm leży w interesie gmin.  Dlatego wskazywaliśmy jak ważne jest m.in. obniżanie  gminnych podatków, ułatwienia w dostępie do infrastruktury,  informowanie o możliwościach pozyskania środków na inwestycje, na innowacje, dostarczanie informacji o szkoleniach, nowych rynkach zbytu czy potencjalnych partnerach handlowych na całym świecie – zaznacza Roman Kozłowski, prezes Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej sp. z o.o.

Dolnośląska Agencja Współpracy Gospodarczej jest spółką ze 100 % udziałem Samorządu Województwa Dolnośląskiego.  Jest oficjalnym partnerem Samorządu w procesie pozyskiwania i obsługi inwestorów oraz promocji gospodarczej regionu, certyfikowanym partnerem Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oraz Zagranicznych Biur Handlowych kilkudziesięciu polskich ambasad na całym świecie.

materiały prasowe: DAWG

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone