Jesteś wizytówką swojej firmy. To, w jaki sposób ludzie Cię odbierają, może być ważną kartą przetargową lub wręcz przeciwnie – przysłowiowym strzałem w stopę. Dobry wygląd dobrze się kojarzy, dlaczego więc tego nie wykorzystać?
Wiedza, know-how, doświadczenie to niezwykle cenny kapitał każdej firmy, ale… Twój wizerunek też ma znaczenie. Potencjalny klient, czy kontrahent potrzebuje zaledwie kilku sekund, by, po pierwsze, dokonać wstępnej oceny Ciebie i Twojego przedsiębiorstwa, po drugie – zainteresować się Twoją ofertą.
To właśnie wizerunek pomoże Ci zaistnieć na rynku i wypracować sobie stabilną pozycję. Wizerunek zewnętrzny nie jest abstrakcją. To wyobrażenie o Twojej firmie i o Tobie. Czy dziś działa na Twoją korzyść? Jakie wyobrażenie, jakie skojarzenia mają klienci, słysząc Twoje nazwisko i nazwę Twojej firmy? Pamiętaj, że „jak Cię widzą, tak Ci płacą”. Czy trzeba dodawać coś jeszcze?
Dlaczego Twój wizerunek jest tak ważny?
Dobry wizerunek, niczym przysłowiowy magnes, przyciąga. Analogicznie – kiepski sprawia, że otoczenie firmy, jej kontrahenci, partnerzy, czy klienci znikają. Dowiedz się, jak grać wyglądem, by osiągać swoje cele w biznesie.
- Podczas rekrutacji. Sprawdzi się bez wątpienia dobrze skrojony klasyczny garnitur, uszyty na miarę. Podkreśla autorytet osoby, która go nosi, podnosi prestiż firmy. Najlepiej sprawdzi się kolor granatowy.
- Podczas motywowania pracowników. Pozwól sobie na styl casual i użyj koloru spokoju, a jednocześnie przywództwa i autorytetu, czyli błękitu. Występuje najczęściej na koszulach (w wielu tonacjach) i doskonale sprawdza się w stroju dziennym. Uwaga – czarny co prawda dodaje autorytetu, ale może także zwiększać dystans. Powinien być zarezerwowany raczej na wyjątkowe okazje, biznesowe kolacje oraz bankiety (po godzinie 19.00).
- Podczas kontaktów z dostawcami. Wybierz stonowany, tradycyjny kolor garnituru, np. granat, grafit, ciemny szary. Pamiętaj – ciemny, głęboki granat, to król w biznesowej palecie barw.
- Podczas kontaktów z odbiorcami. Elegancko zagraj kolorem. Aby podkreślić swój profesjonalizm wybierz granat, grafit lub ciemny szary i połącz go z jasnym i ostrzejszym np. intensywnie niebieską koszulą.
- Podczas kontaktów z firmami, które mogą wesprzeć działalność. Jeśli chcesz wpłynąć na dobrą relację i podkreślić Twoją otwartość na merytoryczną dyskusję, załóż ciemnoszary garnitur. W biznesowym dress code, szarości to najbardziej neutralna paleta barw. Można je zestawiać praktycznie z każdym żywszym kolorem. Użyj również eleganckich, prestiżowych atrybutów np. zegarka, spinek, telefonu. Podkreślają niezawodność i profesjonalizm.
Pamiętaj, że dobry wizerunek to wartość, na którą pracujesz przez cały czas, seria konsekwentnych, świadomych wyborów. Dla optymalnych efektów, zarządzanie wizerunkiem i jego monitorowanie powinno wejść Ci w nawyk. Pierwszy krok? Spójrz na siebie i zastanów się, dlaczego w gąszczu innych firm, innych managerów, jesteś niewidoczny. A wtedy znajdziesz odpowiedź na pytanie, jak wyróżnić się na tle konkurencji.
Opracowała Regina Bukowska