Pandemia koronawirusa z pewnością wpłynie na gospodarkę i jest wielkim wyzwaniem dla instytucji oraz służb ciągle walczących z zagrożeniem. Tym bardziej należy docenić wsparcie ze strony biznesu. Grupa LOTOS od początku pandemii zaangażowała się w działania pomocowe. Uwagę zwracają skala i różnorodność akcji.
Grupa LOTOS wsparła instytucje i służby finansowo, zapewniła dostawy środków ochrony osobistej, przekazała pojazdy do dyspozycji, umożliwiła bezpłatne korzystanie z paliwa na swoich stacjach pojazdom służb mundurowych, wreszcie umożliwiła kierowcom przekazywanie punktów z programu LOTOS Navigator na badania związane z leczeniem koronawirusa.
Jeszcze w marcu za pośrednictwem Fundacji LOTOS przekazano 5 mln zł na walkę z koronawirusem. Pieniądze trafiły do czterech polskich szpitali – na Pomorzu i w woj. zachodniopomorskim. Wsparcie otrzymał 7. Szpital Marynarki Wojennej z Przychodnią SPZOZ w Gdańsku, Uniwersyteckie Centrum Medycyny Morskiej i Tropikalnej w Gdyni, Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Zespolonyw Szczecinie oraz Szpital Wojewódzki im. Mikołaja Kopernika w Koszalinie. Pomoc dla szpitali była współkoordynowana przez Ministerstwo Aktywów Państwowych kierowane przez wicepremiera Jacka Sasina.
Dzięki temu wsparciu, m.in. do Uniwersyteckiego Centrum Medycyny Morskiej i Tropikalnej w Gdyni trafiły specjalistyczne łóżka do intensywnej terapii z materacami przeciwodleżynowymi, a także nowoczesny aparat USG. Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Zespolony w Szczecinie zakupił ambulans, respiratory, 48 łóżek z szafkami i materacami przeciwodleżynowymi, a także urządzenie do dezynfekcji powietrza z użyciem plazmy. Szpital Wojewódzki im. Mikołaja Kopernika w Koszalinie otrzymał komorę BIO-BAG, służącą do transportu chorych. Dla 7. Szpitala Marynarki Wojennej z Przychodnią SPZOZ w Gdańsku Grupa LOTOS zakupiła osiem kardiomonitorów, moduł EEG i wózek akumulatorowy do przewozu odpadów skażonych.
Darmowe tankowanie dla służb
Grupa LOTOS wsparła również wszystkie 19 zakaźnych szpitali jednoimiennych. Otrzymały one od koncernu z Gdańska 400 specjalnych kart paliwowych na łączną kwotę 2 mln zł. Karetki i inne pojazdy należące do tych placówek mogą bezpłatnie zatankować paliwo na każdej stacji LOTOSU w Polsce.
W ramach akcji „Pomagamy na granicy” pomyślano o wsparciu wszystkich funkcjonariuszy na służbie działających na granicy Polski. Umundurowani lub poruszający się pojazdami oznakowanymi, przyjeżdżający na wybrane stacje LOTOS, mogli uzyskać darmową kawę i hot doga za pół ceny. Stacje LOTOS oferowały darmowe napoje funkcjonariuszom Straży Granicznej, Wojska Polskiego, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej, Policji, Straży Miejskiej i Służby Celno-Skarbowej, Inspekcji Transportu Drogowego.
Co więcej, koncern wsparł też 7. Pomorską Brygadę Wojsk Obrony Terytorialnej w związku z jej działaniami w czasie pandemii. Żołnierze mogli tankować za darmo na wybranych stacjach paliw LOTOS.
Grupa LOTOS przekazała również do dyspozycji samochody sześciu placówkom medycznym z Pomorza. Pojazdy przewożą pacjentów, próbki i materiały medyczne. W ten sposób wsparto: Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Człuchowie, Uniwersyteckie Centrum Kliniczne w Gdańsku, 115. Szpital Wojskowy z przychodnią w Helu, Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Kartuzach, Szpital w Pucku i Szpital św. Jana w Starogardzie Gdańskim
Każdy kierowca pomaga
Koncern postanowił zmobilizować i zachęcić do działania również swoich klientów. Jedną z ostatnich inicjatyw jest właśnie nowa kampania Grupy LOTOS o nazwie „Każdy czeka na swoje NAJ”. Od 1 maja kierowcy tankujący na stacjach LOTOS mogą przekazać punkty z programu Navigator na badania związane z leczeniem koronawirusa. Oprócz spotu telewizyjnego z udziałem ambasadorów marki LOTOS, w 5 polskich miastach, w tym w Gdańsku, pojawiły się wyjątkowe murale nawiązujące do kampanii.
Jednym z najważniejszych działań pomocowych Grupy LOTOS było zapewnienie dostaw brakujących środków ochrony indywidualnej. 500 tys. kombinezonów, 300 tys. przyłbic i 100 tys. ochraniaczy na buty – tyle materiałów łącznie pozyskała Grupa LOTOS na rzecz walki z pandemią. Koncern regularnie dzielił się też swoimi zapasami. Kombinezony, przyłbice oraz maseczki ochronne, a także płyn do dezynfekcji trafił do wielu mniejszych i większych placówek w całej Polsce.
Wszystkie swoje działania koncern koordynował będąc w stałym kontakcie z Ministerstwem Aktywów Państwowych.