Wyłoniono najbardziej optymistyczne filmy

Możliwość komentowania Wyłoniono najbardziej optymistyczne filmy została wyłączona galeria, Kultura

Blisko 40 filmów, spotkania z reżyserami, aktorami i twórcami, warsztaty scenopisarskie, wernisaże wystaw i ogromna dawka optymizmu – od 4 do 7 października w Centrum Konferencyjnym Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu odbywał się XV DSW Happy End Festiwal Filmów Optymistycznych.

fot. Jacek Mądry

Happy End Festiwal Filmów Optymistycznych jest jedynym tego typu wydarzeniem w Polsce. Filmy kwalifikowane są bowiem do niego na podstawie zawartego w nich optymizmu. Festiwal w swej szerokiej formule mieści zarówno obrazy fabularne, jak i dokumentalne, profesjonalne, studenckie i niezależne. W tym roku filmy podlegały one nie tylko ocenie publiczności, ale również jury, w skład którego weszli: prof. DSW dr hab. Maria Reut, prof. DSW dr hab. Jan Stasieńko oraz Adriana Prodeus.

Decyzją jury Złote Ryby w kategorii „Profesjonalny film dokumentalny” otrzymały filmy „Więzi” w reż. Zofii Kowalewskiej – za umiejętność pokazania w autentyczny sposób trudnej relacji bliskości oraz za wyzwalającą nadzieję, jaką bohaterowie mają na dalsze wspólne życie, a także świetne zdjęcia Weroniki Bilskiej. To samo wyróżnienie przyznano też obrazowi „Taki trochę chory” w reż. Moniki Skrzypczak – za autoironię, czarny humor, i za wyjątkowość bohatera Jacka Nocha.

Złota Ryba w kategorii „Niezależny film dokumentalny” powędrowała zaś do twórców filmu „Bajorko”, w reż. Romana Wasiluka – za autorski film przyrodniczy, oryginalnego głównego narratora i za piękne nocne zdjęcia ptaków. Natomiast w kategorii „Film fabularny” Złotą Rybę otrzymały filmy „Drzewo i ja”, w reż. Łukasza Nowaka – za nieprzesadzony magiczny realizm i udanie poprowadzoną historię rodziny patologicznej z cudem w tle oraz “Świetne wieści” w reż. Kuby Gryżewskiego – za dobre aktorstwo, konsekwencję środków wyrazu, świetną scenografię i prostotę optymistycznego przekazu.

Jury postanowiło przyznać również Nagrodę specjalną dla Barbary Stankiewicz, Pawła Sarbinowskiego i Piotra Żukowskiego za film „Baśka”. Doceniono przede wszystkim niesamowitą witalność bohaterki, doskonałą jedność sztuki operatorskiej, reżyserii i charyzmatycznej postaci. Film ten był prezentowany poza konkursem głównym.

Grand Prix XV DSW Happy End Festiwalu Filmów Optymistycznych zdobył film „Dotknięcie Anioła” w reżyserii Marka Tomasza Pawłowskiego – za film o żywej pamięci, który podąża za swoim charyzmatycznym bohaterem, za tragiczną i poetycką opowieść, w której kryje się miłość i nadzieja. Za twórcze wykorzystanie materiałów archiwalnych oraz poruszającą warstwę wizualną.

Publiczności DSW Happy End Festiwalu postanowiła przyznać aż dwie nagrody dla filmów: „Kuracjusz jestem” w reż. Amelii Radeckiej i Karoliny Drogowskiej oraz „Ktoś” w reż. Joanny i Wojciecha Majewskich. Ponad to organizatorzy przyznali dwie Honorowe Złote Ryby za wspieranie polskiego kina niezależnego i młodych twórców dla artystki Elżbiety Murawskiej i aktora Mieczysława Hryniewicza.

Udostępnij...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone