Rozmowa z Norbertem Gałuszewskim, Prezesem Zarządu, Maciejem Łuczakiem, Wiceprezesem Zarządu i Krzysztofem Markowskim, Przewodniczącym Rady Nadzorczej Smart KID S.A.
Uczestniczyliście Panowie w Konferencji WallStreet w Karpaczu, w największym w Polsce spotkaniu inwestorów. Jakie najważniejsze wnioski płyną z tego spotkania?
Rynek kapitałowy w Polsce nie jest w najlepszej kondycji z czego wszyscy sobie zdajemy sprawę i jest to mocno odczuwalne w nastrojach inwestorów. Nawet takie spółki jak nasza, która ma już od pierwszego roku sprzedaży dodatni wynik finansowy, odczuwa brak zaufania ze strony inwestorów. Inwestorzy zagraniczni natomiast są bardzo zainteresowani polskimi pomysłami. Konferencja Wall Street jest niewątpliwie najlepiej zorganizowaną i prowadzoną konferencją rynków kapitałowych w Polsce, bardzo wysoka jest również jakość paneli eksperckich, co daje nam przedsiębiorcom szersze spojrzenie na wiele zagadnień.
Jakie były początki firmy Smart KID S.A.? Co było momentem przełomowym w jej rozwoju?
W 2016 roku Maciej Łuczak i ja założyliśmy spółkę Braxx. W początkowej fazie rozwoju zajmowała się ona wykonywaniem analiz bezpieczeństwa oraz testowaniem urządzeń przeznaczonych do przewozu dzieci w pojazdach. W wyniku tych prac powstał Smart Kid Belt, który jest całkowicie polskim wynalazkiem, produkowanym w naszym kraju.
Od początku wiedzieliśmy, że Smart Kid Belt będzie przełomem w branży fotelikowej. Bardzo wysokie parametry bezpieczeństwa, małe gabaryty i niska cena są dokładnie tym, czego branża na świecie nie jest w stanie dostarczyć przez ostatnie 25 lat… a nam się to udało.
Kim są czołowi menedżerowie Smart KID S.A.? Jaka jest struktura właścicielska firmy?
Norbert Gałuszewski jest Prezesem Zarządu, zarządzał rynkami Centralnej i Wschodniej Europy w obszarach sprzedaży i marketingu m.in. w Red Bull, Pernod Ricard, CEDC,
Maciej Łuczak – Wiceprezesem, zarządzał firmami w branży fotelikowej oraz jest twórcą wielu rozwiązań dotyczących poprawy bezpieczeństwa dzieci w pojazdach.
Krzysztof Markowski jest Przewodniczącym Rady Nadzorczej – zarządza aktywnie rynkami Litwy, Łotwy i Estonii w Red Bull. Jesteśmy też właścicielami kontrolnego pakietu akcji Smart Kid S.A.
Czym jest Smart Kid Belt, flagowy produkt firmy? Na czym polega unikatowość i innowacyjność tego produktu?
Smart Kid Belt ma wszelkie walory produktu masowego – jest bezpieczny, każdy kto ma kontakt z transportem dziećmi, powinien go mieć, jest tani, dzięki czemu każdy może chronić swoje dziecko, a nie tylko osoby o wyższych przychodach, które mogą sobie pozwolić na zakup innego urządzenia przytrzymującego typu fotelik.
Idea Smart Kid Belt opiera się o systemy biernego bezpieczeństwa w pojazdach. Montuje się go do pasów bezpieczeństwa, a dziecko siedzi wygodnie na kanapie pojazdu, a nie na kawałku plastiku z gąbką tapicerską szumnie zwanym „bezpiecznym” fotelikiem. Gdyby fotelik rzeczywiście był bezpieczny, ich producenci już dawno nie wstydziliby się pokazać wyników testów zderzeniowych, tak jak pokazuje to Smart Kid Belt. Ale jakoś od dwóch lat nikomu z rynku fotelików na świecie „nie udało się” pokazać publicznie wyników takich testów.
Kiedy rozpoczęła się internacjonalizacja firmy? Jakimi kanałami produkty firmy sprzedawane są na rynkach zagranicznych?
Smart Kid Belt obecny jest na ponad dwudziestu rynkach zagranicznych, m.in. USA, Japonii, Unii Europejskiej, Panamy, Korei Południowej. Współpracujemy z dystrybutorami w tych krajach, w celu jak najszybszej budowy dystrybucji numerycznej Smart Kid Belta w handlu nowoczesnym i tradycyjnym. Największymi rynkami dla Smart Kid Belt jest teraz Japonia i USA.
Jakie jest tempo rozwoju firmy i jej możliwości pozyskiwania kapitału na rozwój?
Smart Kid S.A. rozwija się szybciej niż sami to zakładaliśmy. W pierwszym roku działalności przy przychodach ok. 3 mln zł i realizacji pierwszej kampanii w TV, Spółka miała na koniec roku 400 tys. zł zysku. W 2019 roku prognoza zakłada 10 mln zł przychodu i ok. 2 mln zł zysku.
Proszę przedstawić plany rozwojowe firmy na najbliższe lata. Jaki firma ma model ekspansji na rynkach: polskim i zagranicznym?
Smart Kid Belt w Polsce osiągnął już dosyć dużo. W następnych latach skupiamy się na rozwoju eksportu i dostępności naszego produktu w kolejnych krajach, gdzie obowiązuje nasz patent – a tych rynków jest ponad sto trzydzieści, więc mamy pełne ręce roboty.
Ryszard Żabiński